Nå skal det bli tryggere å ferdes på veiens veier. Bedre trafikksikkerhet er en del av FNs nye utviklingsmål mot 2030. I flere afrikanske land er målet langt fram.

WHO: “Det er en dødsepidemi på verdens veier”

Trafikkulykker koster 1,25 millioner menneskeliv hvert år. Nå må trafikksikkerhet bli en enda større del av utviklingspolitikken, mener FN.

Publisert

10 fakta om sikkerheten på verdens veier

1) Hvert år dør mer en 1,25 millioner mennesker i trafikkulykker. Dette er den største dødsårsaken for mennesker mellom 15 og 29 år. Det er flere enn de som dør av aids, selvmord eller vold.

2) 90 prosent av dødsulykkene skjer i lav eller mellominntektsland. Disse landene har bare 54 prosent av bilene som er registrert i verden I dag.

3) Såkalte sårbare trafikanter som syklister og mopedister er halvparten av de som drepes i trafikken.

4) Fartsgrenser reduserer antall ulykker.

5) Ikke overraskende; alkohol øker faren for ulykker. Bare 34 land har lovverk når det gjelder kjøring i alkoholpåvirket tilstand. Disse landene representerer bare 2,1 milliarder mennesker.

6) Bruk av hjelm på sykkel eller motorsykkel kan redusere dødsrisikoen med 40 prosent om du kommer ut for en ulykke. Faren for alvorlige skader reduseres med 70 prosent. Bare 44 land har lover som påbyr bruk av hjelm – og standarden på hjelmen.

7) For passasjerer som sitter i forsetet, reduseres risikoen for død ved ulykke med mellom 40 og 65 prosent ved bruk av setebelte. 105 land i verden har lover som pålegger bruk av setebelte.

8) Bruk av barneseter kan redusere faren for at barnet skal bli drept ved ulykke med opptil 80 prosent. Men strengere lovverk trengs I mange land; bare 53 land har lover når det gjelder barneseter i bil.

9) Nødnummer som kan brukes redder liv. 116 land har dette per i dag. Undersøkelser viser at bruk av dette er den mest effektive responsen etter ulykker.

10) Biler som selges i 80 prosent av verdens land kvalifiserer ikke til det som defineres som grunnleggende sikkerhetsstandard. Dette er et avgjørende punkt for å unngå ulykker og alvorlige skader ved en eventuell krasj.

I dag vil 2371 mennesker dø i trafikken. Bare den siste timen har 143 mennesker mistet livet, melder Verdens helseorganisasjon (WHO).

Det handler om et liv som er over på sekunder. Om familie og venner som sitter sjokkert tilbake. Bare sorgen og minnene er igjen. Det handler om de mellom 20 og 50 millionene som får en ny hverdag preget av skader og trauma. Mange får aldri livet tilbake slik det var.

De fleste ofrene kommer fra afrikanske land. Der tar det lang tid før redningspersonell kommer på åstedet, det koster både menneskeliv og forverrer skader. I tillegg er det for mange å bli utsatt for en trafikkulykke det samme som økonomisk ruin.

Trafikk blir politikk

En del av historiene blir ikke en gang en notis, verken i aviser eller på nett. Likevel er regningen for “massakrene” på verdens veier gigantisk; både menneskelig og økonomisk. Trafikkulykker koster verdensøkonomien mellom 65 –100 milliarder dollar hvert år, anslår WHO. Det er mer enn mellominntektsland og de minst utviklede landene totalt mottar i bistand.

– Det er uakseptabelt hvor mye trafikkulykker koster – spesielt for fattige mennesker i fattige land, sier Margaret Chen, direktør i WHO.

Dødsfall og personskader på grunn av trafikkulykker er kommet høyt på FNs agenda. Manglende infrastruktur, dårlig bilpark, alkoholmisbruk og for høy fart er blant årsakene til at verdens veier er rene dødsfellene noen steder. På grunn av stadig høyere dødstall bestemte FN seg for å innføre ”tiåret for trafikksikkerhet” i 2011. Målet er hårete: å redde fem millioner menneskeliv. Ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO) vil nemlig trafikk være den ledende dødsårsaken i verden i 2030 dersom dagens trend fortsetter

Stabile – men drøye dødstall

Men det er ikke bare dårlige nyheter; vi blir stadig flere mennesker på jorda, stadig flere får biler. Og dødstallene holder seg stabile, viser WHO's “Global status report on road safety 2015”. Det viser at arbeidet med å bedre veisikkerhet redder liv. De siste tre årene har 79 land erfart at dødstallene har gått ned. 68 land har sett en økning i dødstallene.

– Rapporten viser oss at strategier for trafikksikkerhet redder liv. Men rapporten forteller oss også at bedringene skjer for sakte, sier Chen.

Ifølge Chen har de landene som har sett en nedgang i dødstallene gjort dette på grunn av strengere lovverk, bedret infrastruktur og hardere krav til kvaliteten på bilparken som slippes ut på veiene.

Verst i fattige land

Det er et stort gap mellom høyinntektsland og lavinntektsland. 90 prosent av dødsulykkene skjer i fattige land, til tross for at bare 54 prosent av verdens biler befinner seg på veiene der. “Det handler i stor grad om hvor du bor og hvordan beveger deg”, heter det i rapporten.

Den amerikanske milliardæren Michael R. Bloomberg, grunnlegger av Bloomberg Philanthropies, understreker at tøffere over og bedre infrastruktur har gjort at en halv milliard mennesker har bedre beskyttelse i trafikken i dag enn for få år siden,

– Men vi har muligheten til å gjøre mer, spesielt når det gjelder lovverket. Denne rapporten kan forhindre flere dødsfall ved at politikere fokuserer på områder de kan gjøre en forskjell på, sier Bloomberg i en uttalelse.

Rapporten til WHO ble finansiert av Bloomberg Philanthropies.

Stor trussel mot hjelpearbeidere

For ferske hjelpearbeidere kan malaria, tyfoid, kidnapping og vold være en noe av hva de frykter mest når de drar på første oppdrag. Undersøkelser viser imidlertid at trafikk er noe av de aller farligste, skriver The Guardian. Dette er noe Kirkens Nødhjelp har grepet fatt i. Organisasjonen har hatt ekstra fokus på trafikksikkerhet for ansatte de siste par årene.

– Alle våre sjåfører og øvrige ansatte med bil skal ha egen opplæring

og må følge et strengt regime hva gjelder for eksempel hastighet, kjøring i mørke, bilbelter og vedlikehold, sier kommunikasjonsrådgiver Arne Grieg Riisnæs til Bistandsaktuelt.

Trafikksikkerhet er en del av de nye utviklingsmålene mot 2030. Det er allerede avholdt en høynivåkonferanse i Brasil om temaet.

Powered by Labrador CMS