Krever åpenhet om Kina-lån til Afrika

Åpenhet er avgjørende når afrikanske ledere forhandler om lån med Kina. Uten at vanlige borgere får innsikt i avtalene er det fare for nye gjeldskriser eller økt korrupsjon. Det går fram av en ny rapport om kinesiske lån til Afrika.

Når Martine Dahle Huse og Stephen L. Muyakwa skulle skrive rapporten om låneavtaler mellom Kina og Afrika oppdaget de hvor vanskelig det var å finne grundig informasjon.
Det illustrerer problemene det sivile samfunn står overfor i møte med Kinas inntog i Afrika.

- Lån fra Kina øker ikke faren for en ny gjeldskrise i seg selv, men svak styring i mange afrikanske land avgjør om lånene er en gode eller en onde, sa Dahle Huse under presentasjonen av rapporten China in Africa>: lending, policy space and governance", utgitt av Fellesrådet for Afrika og Aksjon slett u-landsgjelda.

På den positive siden trekker forfatterne fram det faktum at Kina stiller lån uten alt for mange betingelser, noe som gir afrikanske land mer politisk handelsfrihet. Men dette har også negative sider i det Kina lett blir en ukritisk støttespiller for undertrykkende regimer og det er lite åpenhet om slik avtaler.

Rapporten bruker Zambia som eksempel - et land som har fått omfattende gjeldsslette fra vestlige land.
For å vise hvor komplisert og ugjennomtrengelig en del av disse lånene er, trekker rapporten fram Zambia-besøket til Kinas president Hu Jintao i februar 2007. På det tidspunktet hadde Zambia en gjeld til Kina på 217 millioner US dollar. Jintao avskrev mesteparten av gjelden under besøket. Men samtidig ble det inngått nye lån:
• Et lån på 39 millioner dollar var avtalt for kjøp av jordbruksutstyr og gravemaskiner i Kina. De nøyaktige betingelse er uklare.
• Det ble offentliggjort at Zambia skulle få et lån på 400 millioner dollar - men ingenting er blitt hørt siden.
• Et annet lån på 96 millioner ble annonsert uten at noen sa hva det skulle brukes til.
• Kina var også villig til å gi en bevilgning for å bygge en ny fotballarena.

Finansministeren i Zambia har store fullmakter til å inngå låneavtaler. Det sivile samfunn har liten mulighet til å kontrollere hvordan pengene brukes og hva slags bytteavtaler er gjort.
- Lovene stammer fra tiden med Kenneth Kaundas ett-parti-stat. Det sivile samfunnet krever at Zambia må regulere utenlandske investeringer både kinesiske og andre. Kina dekker et finansieringsbehov, men de må oppfylle basis krav. Offentligheten bør ha en grunnlovfestet rett til innsikt, sier Muyakwa.
Først når det er åpenhet og klare lover som regulerer lån vil man kunne sikre at afrikansk gjeld er bærekraftig - at det er mulig å tilbakebetale med egne ressurser samtidig som det møter innbyggernes behov, mener forfatterne.

Publisert 230108




Powered by Labrador CMS