La markedet styre medieutviklingen

PARIS (b-a): Markedskreftene bør styre en sunn medieutvikling i utviklingsland og nye demokratier i Øst-Europa, mener Verdensbanken og USAID. Tidligere i år samlet de en stor rådgivningsgruppe fra hele verden i Paris for å legge opp en langsiktig strategi for medieutvikling.

Publisert

Sentrale aktører i denne sektoren er UNESCO, EU, Soros Foundation Network, World Association of Newspapers og en rekke andre internasjonale og frivillige organisasjoner.

Dobbeltrolle. Funn fra både Verdensbanken og Oxford universitet viser at et lands generelle utvikling også bidrar til bedre og mer uavhengige medier. Det vil i praksis si at mediebedrifter som vokser seg økonomisk sterke, først og fremst ved annonseinntekter, får styrke til å motstå press fra maktgrupper som ønsker å påvirke innholdet i mediene. Det blir pekt på land som Polen og Indonesia som positive eksempler. Andre viktige funn i undersøkelsene er at støtte til opplæring av journalister eller støtte til kjøp av trykkpresser og papir ofte har begrenset effekt hvis ikke mediebedriftene er økonomisk sterke.

Mest i Øst-Europa. Verdensbankens representanter må imidlertid innrømme at markedsmodellene passer best på land som har sterk økonomisk vekst og dermed vekst i handel og næringsliv.
- Vi har ingen gode løsninger for Afrika ut fra teorien om positiv synergi mellom generell økonomisk vekst og sterkere, uavhengige medier, sier Mark Nelson i World Bank Institute i Paris.

Bedre rammevilkår. Deltakerne ved Paris-konferansen ga klare råd til Verdensbanken om at medieutvikling bør støttes på en rekke områder, og at det ikke nytter å vente på effekten av en generell økonomisk vekst i et land. Det bør legges stor vekt på opplæring og profesjonalisering av journalister, men det bør også arbeides hardt for å bedre rammevilkårene for uavhengige mediebedrifter. Det vil si at det må gis opplæring i «media management» som også er tilpasset fattige land. Det trengs også bedre lover som beskytter mediebedrifter og journalister og som gir rett til innsyn til offentlige anliggender.
Langt borte fra konferanselokalene i Paris rår en brutal virkelighet for kritiske medier:
- Langsiktige planer er gode, men våre problemer er ofte akutte. Vi må hjelpe journalister som trues på livet av både regjeringsmedlemmer og businessmenn. Av og til kommer vi for seint, og journalister har blitt drept eller må i eksil, forteller Hector Gutierrez i organisasjonen Medier for Fred i Colombia.

Per Kr. Lunden er journalist og daglig leder i Sørvis Kommunikasjon. Han var deltaker på Verdensbankens konferanse om medieutvikling i Paris tidligere i år.

Powered by Labrador CMS