Medellin flytter til Afrika
GLOBAL KOMMENTAR: Et ukjent land dukker stadig opp i nyhetsrapporter om narkotikahandel: Guinea Bissau. Den vestafrikanske staten med 1,5 millioner innbyggere er blant de fattigste i verden. Hovedeksportvarene er: cashewnøtter, reker og kokain. Kokain fra et land uten kokabusker?
Mer enn fire tonn kokain er beslaglagt i Vest-Afrika hittil i år, en 35 prosent økning i forhold til 2006. Narkotika blir også tatt i internasjonal farvann i havområdene utenfor Guineagulfen.
En av grunnene til at Vest-Afrika er blitt et knutepunkt for narkohandel er plasseringen som en mellomstasjon for narkotika på vei fra Latin-Amerika til kokainmarkedene i Europa. Store kvanta blir gjemt i fiskebåter og frakteskip for så å bli delt opp i mindre partier og sendt med raske båter oppover kysten til Marokko eller Spania.
Afrikas svake stater er blitt den nye smuglerruten samtidig med at de gamle nettverkene gjennom Mellom-Amerika og Karibia blir blokkert. Mange land i Vest-Afrika har ikke kontroll over sitt eget territorium, har ingen velfungerende rettssystem og er preget av korrupsjon.
Prøv å forestille at du er en politimann i Guinea Bissau og har fått tips om at en narkotikaforsendelse skal komme med fly. Det første du må gjøre er å finne en bil for å kjøre til landingsstripen. Deretter må du få offisiell tillatelse og penger til å kjøpe bensin. Du har heller ikke radiosamband for å tilkalle hjelp eller strøm for å lade mobiltelefonen. Dersom du rekker fram til stedet der forsyningen losses må du bygge en veisperring for å stanse lastebilen med kokainlasten.
Det er kanskje rart, men lastebilsjåføren har på seg hærens uniform og er ikke spesielt bekymret når du beslaglegger lasten. Du frakter han tilbake til politistasjonen i baksetet på bilen, uten håndjern - fordi du har ingen. En høytstående myndighetsperson forsøker å få mannen løslatt. Men politisjefen nekter, og lar seg ikke bestikke. Han sover til og med ved siden av narkobeslaget for å hindre at million-dollar-bevismaterialet skal forsvinne. Senere i uken bli den mistenkte overlatt til militærets varetekt, og politisjefen får sparken.
Dette er en sann historie, og er heller ingen enkeltstående tilfelle.
Guinnea Bissau er ikke det eneste landet i regionen som er utsatt for alvorlig organisert kriminalitet. Kolonner med tungt bevæpnede biler med firehjulstrekk reiser med stor fart over sahelområdet av Vest-Afrika. De frakter hasj fra Marokko via Mauritania, Mali og Niger til Tsjad og lenger øst.
Dette er narkohandelens versjon av Dakar Rally og krysser 4000 km med ørken kontrollert av opprørgrupper, og terrorister forbundet med Al-Qaida. Disse gruppene nyter sannsynligvis godt av narkotikahandelen. I det minste bidrar de til at smuglerne kan skaffe seg bensin, reservedeler, overnattingssteder og veivisere.
Hva kan gjøres? Oppbygging av rettsvesenet må bli en sentral del av både sikkerhetssamarbeid og utvikling. Denne politikken har hevet Kapp Verde opp fra bunnplass når det gjelder utvikling til å bli et land med økonomisk vekst. På samme måte må det slås ned på korrupsjon, som i Nigeria der anti-korrupsjonsrevolusjonen har fjernet en rekke grådige embetsmenn.
Bekjempelsen av organisert kriminalitet krever at et land gjenoppretter kontroll over sitt eget territorium. Ved å forbedre sikkerhet ved havnene i Ghana og Senegal har den ulovlige handelen gjennom disse landene sunket. Dersom profesjonelle anti-narkotikaagenter klarer å beslaglegge flere store forsendelser hadde nok bakmennenes holdninger til Vest-Afrika som et lett transittområde fått seg en knekk. Det ville også svekke de lokale bakmennene.
Land som Guinea Bissau trenger hjelp, raskt. Investeringene trenger ikke være store, men dersom vi ikke handler nå vil konsekvensene bli svært kostbare på lengre sikt.
Antonio Maria Costa er eksekutivdirektør for FNs kontor mot narkotika og kriminalitet.
Copyright: Project Syndicate 2007
* Medellin er Colombias narkotikahovedstad.