Mediebedrifter i Risør og Dhaka utveksler ansatte
Ved de to mediebedriftene Drik i Dhaka og Sørvis i Risør er medarbeidere klare til å bytte jobb så snart ledelsen i det nye Fredskorpset gir klarsignal. Går alt som planlagt drar de første fredskorpsdeltakerne av gårde allerede på forsommeren.
- Både faglig og personlig har jeg store forventinger. I tillegg til å lære meg en del nye knep innen bruk og behandling av farger, håper jeg å få utvidet det du kan kalle det kulturelle uttrykket i designen, sier Heidi Nylund, grafisk designer ved Sørvis Presse & Informasjon.
Hun blir trolig en av de første deltakerne som reiser ut i det nye Fredskorpset. Etter at Sørvis og Drik nylig inngikk avtale om partnerskap, er planen at Nylund og en fotografkollega reiser til Bangladesh i mai-juni for å arbeide hos Drik i ett år. Og til høsten reiser en av designerne fra Drik til Sørvis.
Forretningsmessige fordeler. Partnerskapsavtalen mellom Sørvis og Drik er utformet i tråd med prinsippene for det nye Fredskorpset og er nå oversendt sammen med en søknad til Fredskorpset. Der er henvendelsen tatt svært positivt imot.
- Samarbeidet vil gi oss økt kompetanse på områder der vi er svake, mener Per Kristian Lunden, daglig leder i Sørvis Presse & Informasjon. Sørvis ble etablert i 1993 og har siden da produsert informasjonsmateriell for små og store kunder i Aust-Agder i tillegg til NORAD, UD og ulike bistandsorganisasjoner.
Nye markeder. - For Sørvis er et av målene med partnerskapet å få tilgang til nye markeder. Drik har en rekke internasjonale organisasjoner blant sine kunder, og med Drik som brobygger håper vi å komme inn på dette markedet, sier Lunden.
Han mener samarbeidet også vil gjøre Sørvis mer konkurransedyktig.
- I dag kjøper Sørvis ulike tjenester fra underleverandører i Norge, blant annet innen data. Gjennom partnerskapet med Drik vil vi kunne få disse tjenestene for en rimeligere penge - uten at vi dermed skal underbetale kolleger i Bangladesh.
40 ansatte. Tilgangen til nye markeder er også et mål for Driks deltakelse i partnerskapet. Etter at Drik ble etablert i 1989, har bedriften vokst til en allsidig mediebedrift med 40 ansatte. Drik er blant annet en internettpionér og utviklet det første e-postsystemet i Bangladesh. Mest kjent er likevel bedriftens fotoarkiv, som blir brukt av blant andre Times og Newsweek.
- Selv om vi har en del kunder i Vesten, kjenner vi lite til den vestlige tenkningen i design og markedsføring, sier Shahidul Alam, direktør for Drik. - Her vil medarbeidere fra Sørvis kunne hjelpe oss til å se ting fra et vestlig perspektiv - både når de er hos oss og vi er hos dem.