Uformell skole gir flere barn skolegang
I BISTANDSAKTUELT 1/2004 sier Neera Burra, UNDPs ekspert på barnearbeid i India, et ubetinget nei til uformelle skoler. Hun hevder at «uformell utdanning er en defensiv strategi» som er blitt «en sovepute for staten». Redd Barna har forståelse for kritikken i den grad uformelle skoler er med på å undergrave det offentlige systemet. Men å si et kategorisk nei til uformelle skoler vil si å nekte mange barn av i dag retten til utdanning.
Et av Burras argumenter er at uformelle skoler gir dårligere kvalitet. Redd Barnas erfaring er at det ikke nødvendigvis stemmer. Siden 1996 har Redd Barna i Etiopia, sammen med myndighetene, vært med på å utvikle en uformel skolemodell kalt ABEC (Alternative Basic Education Centre) i to kommuner i Amhara regionen. En fersk evalueringsrapport slår fast at ABEC har oppnådd kvalitativt bedre resultater enn det offentlige systemet i samme område ved at prosentvis flere barn går på skolen, fullfører skolen, får bedre eksamensresultater og har lavere frafallsprosent.
BURRAS PÅSTAND om at uformelle skoler ikke fører til endring i det offentlige skolesystemet er viktig. Redd Barnas perspektiv er å arbeide både kort- og langsiktig, dette illustrerer ABEC modellen. Her når Redd Barna de barn som ikke kan vente i 15-20 år på at det offentlige skolesystemet skal utvikles. Samtidig, i nært samarbeid med myndighetene, er Redd Barna både pådriver for og bidragsyter i å bygge opp, styrke og videreutvikle det offentlige skoletilbudet. Slik blir ABEC et eksempel på å sikre barns rett til utdanning, i dag og for fremtiden ved at myndighetene i Amhara regionen vil adoptere ABEC modellen som en del av skolesystemet for regionen (med 17 millioner mennesker) for å nå barna som ellers ikke går på skolen. Det vil legges vekt på å styrke integrering mellom ABEC modellen og det øvrige skolesystemet.
Redd Barna og myndighetene i Amhara er klar over faremomenter ved en oppskalering av ABEC. Kvalitet kan lett gå på bekostning av kvantitet. ABEC er en mer kostnadseffektiv modell blant annet fordi de uformelle lærerne får mindre betalt enn de offentlige lærerne. Det kan derfor stilles spørsmålstegn ved motivet for at myndighetene adopterer modellen. Like fullt illustrerer dette at myndighetene i Amhara ønsker å ta sitt ansvar med å nå tusenårsmålene om utdanning for alle på alvor. Redd Barna mener derfor at uformelle skoler kan spille en viktig rolle og at de kan gi rom for nytenkning.
(Gro Brækken er generalsekretær i Redd Barna.)