Utdanning for å fremme kvinners rettigheter
Det norske nettverket Global Campaign for Education, som består av Redd Barna, PLAN Norge, SOS Barnebyer, UNICEF Norge, Den norske UNESCO-kommisjonen, Elevorganisasjonen, Skolenes Landsforbund og Utdanningsforbundet, er opptatt av hva den bebudede Stortingsmeldingen om kvinner i bistanden vil inneholde. Målet vårt er å arbeide for utdanning på alle nivåer, og først og fremst er det nå viktig at EFA-målene nås.
Det er ingen hemmelighet at vi var svært skeptiske til utkastet til Handlingsplanen for kvinner i bistanden, og vi tror at den skepsisen som vi bar til torvs medvirket til at utdanning i det hele tatt ble nevnt i Handlingsplanen slik den er vedtatt og publisert. Men dessverre er heller ikke Handlingsplanen i sin endelige form overbevisende.
I forordet til planen sier utviklingsministeren mye om glansede mål for Norges rolle i arbeidet med å innfri kvinners rettigheter, blant annet «kvinners rett og mulighet til å delta på lik linje i styringen av stat og lokalsamfunn, deres juridiske økonomiske og sosiale uavhengighet og selvstendighet». Fattigdomsbekjempelse er et overordnet mål for norsk utviklingssamarbeid og grunnlaget for denne skal være innfrielse av menneskerettighetene. Dessuten snakker man om særlig prioriterte innsatsområder: kvinners politiske deltakelse - kvinners økonomiske deltakelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter - vold mot kvinner.
Vi mener mulighetene for å nå disse fokuserte og viktige målene ikke er tilstrekkelig ivaretatt når utdanning får et lite punkt sammen med helse. Utdanning er den viktigste bærebjelken for ethvert samfunn som ønsker utvikling, bærekraft og økonomisk uavhengighet. Sånn har det vært i Norge og sånn er det også for alle andre land. Det er ikke tilstrekkelig bare å sette alle barn på skolebenken, men det må være kvalifiserte lærere i klasserommene og et skoletilbud utover grunnopplæring må være tilgjengelig.
Vi er dessuten bekymret for at man ikke har tilstrekkelig fokus på jentebarna i arbeidet med kvinners rettigheter og muligheter for å komme seg ut av fattigdommen. Hvis ikke barna, og særlige jentene, får mulighet til utdanning, så vil verken likestilling eller økonomisk selvstendighet for den enkelte være mulig å få til.
GCE Norge vil med dette minne om behovet for at Stortingsmeldingen i større grad enn Handlingsplanen gir utdanning den plass som er nødvendig for å styrke kvinners og jenters stilling økonomisk, politisk, sosialt og helsemessig.