Finanskrisen truer utdanningsgevinst

Økonomiske nedgangstider rammer satsingen på utdanning i verdens fattigste land. Dersom en skal nå FNs mål om utdanning innen 2015, anslår Unesco at det trengs 16 milliarder dollar årlig.

Publisert

Langt igjen til tusenårsmålene

• Dersom ikke givere og nasjonale myndigheter i utviklingsland prioriterer utdanning høyere, vil det ifølge Unescos årlige publikasjon Global Monitoring Report fremdeles være 54 millioner barn og 71 millioner voksne uten skolegang i 2015.
• Det er fortsatt langt igjen til målsetningen om å halvere antallet voksne som ikke kan lese og skrive.
759 millioner voksne anslås i dag å være analfabeter. To tredjedeler av disse er kvinner.
• Altfor mange barn går flere år på skolen uten å lære å lese og skrive. I noen land i Afrika sør for Sahara peker rapporten på at unge etter fem års skolegang har 40 prosent sjanse for ikke å kunne lese og skrive.

Årlig tar Unescos uavhengige publikasjon, Global Monitoring Report, pulsen på om verden vil klare å nå tusenårsmålene om utdanning. Den nyeste rapporten fastslår at dette målet vil være umulig å nå dersom dagens innsats ikke økes kraftig.
FN-organisasjonen advarer også mot tilbakeslag for det siste tiårets framgang innen utdanning. Unesco viser til flere eksempler på slik framgang. Antall barn som ikke går på skole er siden 1999 blitt redusert med 33 millioner og det innskrives nå fem ganger så mange barn ved skolene i Afrika sør for Sahara som for ti år siden.

En femdels reduksjon.

Siden 2004 har imidlertid givernes løfter om bistand til utdanning stagnert. I 2007 var nedgangen i bistandsmidler på 20 prosent. Bare i Afrika sør for Sahara anslår rapporten at det i 2009 og 2010 vil være en reduksjon i bevilgninger til utdanning på ti prosent per elev i grunnskolen.
Unesco frykter kuttene vil føre til at det blir enda vanskeligere å nå de aller mest sårbare og marginaliserte. Dette er barn som er ekskludert fra skolegang på grunn av fattigdom, kjønn, bosted, etnisitet eller funksjonshemminger. Årets rapport, «Reaching the most marginalized» er derfor særlig viet disse barna.
En generasjon «fortapte barn». Det er nemlig mangelen på framgang blant de mest marginaliserte som gjør at verden trolig ikke vil nå tusenårsmålet om utdanning for alle innen 2015, en målsetning som verdens ledere ble enige om i 2000.
Unesco frykter nå at de aller mest vanskeligstilte skal forbli en generasjon «fortapte barn» – uten mulighet til skolegang.
Ifølge rapporten har 221 millioner barn i dag et annet morsmål enn skolens undervisningsspråk. Dette er én av årsakene til at barn fra minoritetsgrupper presterer dårlig eller slutter skolen før fullført grunnutdanning. 14 millioner barn mellom fem og 17 år er dessuten på flukt fra konflikter. Millioner av disse mangler et godt utdanningstilbud.

Powered by Labrador CMS