Vil gi bistand mot trafikkdød
Den viktigste årsaken til dødsfall blant verdens unge mellom 10 og 24 år er trafikkulykker. Særlig i Asia og i Afrika. Leder for transportøkonomisk institutt, Lasse Fridstrøm, mener at Norge kan bli ledende i arbeidet for å få slutt på verdens trafikkdød.
- Jeg vil nesten si at Norge er det landet som har best forutsetninger for å forebygge verdens såkalte «trafikksikkerhetskrise». Sammen med Sverige og Nederland er Norge det landet i verden som opplever lavest helserisiko knyttet til trafikkulykker, sier instituttsjef Fridstrøm.
Han viser til at de tre landene gjennom tiår har utviklet trafikksikkerhet på en kunnskapsorientert måte, i et samarbeid mellom regjering, veidirektorat og forskningsinstitusjoner. Denne modellen ønsker Fridstrøm å overføre gjennom kunnskapssamarbeid med utviklingsland.
Fortrinn. I april lanserte Verdens helseorganisasjon (WHO) de dystre tallene for unge dødsfall i trafikken, gjennom rapporten Youth and Road Safety. Tilsvarende statistikker har tidligere blitt utgitt både av WHO og Verdensbanken, men fremdeles er problemet i stor grad oversett i utviklingsland. Studier viser at trafikkulykker er i ferd med å bli verdens tredje største helseproblem frem til 2020.
WHO har regnet ut at utviklingslandenes utgifter til trafikkskader, er større enn det de samlet mottar i bistand. Men dette i bakhodet har Fridstrøm har vært i kontakt med Norad for å drøfte mulighetene for kunnskapssamarbeid om trafikk med enkeltland. Men i regjeringens fem satsningsområder for utviklingssamarbeid, er trafikksikkerhet knapt nevnt.
- Et samarbeid om trafikksikkerhet er en type bistand som vil gi tydelige resultater med en gang. Ikke minst fordi vi har så god dokumentasjon på hvilke metoder som fungerer, påpeker Fridstrøm.
Minst like gode. Fridstrøm viser også til at Norge kan ha mye å bidra med igjennom Verdensbankens program Global Road Safety Facility. Hvert år arbeider banken for å bedre trafikkforholdene i et nytt, spesielt utsatt land. Det første landet den har rettet fokus mot, er Vietnam.
Det er spesielt unge i Afrika og i Asia som utsettes for trafikkulykker. Blant «myke» trafikanter som syklister og fotgjengere er skadene hyppigst, men høy hastighet og promillekjøring krever også en betydelig andel unge liv. Med høy økonomisk vekst, særlig i Asia, vil motoriseringen øke ytterligere i de kommende årene. Fridstrøm mener med dette at tiden for handling for lengst er inne, og viser til at svenske SIDA allerede driver trafikkrettet bistand.
- Her kan vi være minst like gode, forsikrer Fridstrøm.