Vil merke varer med ”Bra for utvikling”
Mange varer som eksporteres til Europa fra land i sør fremmer utvikling i disse landene. Et eget merke ”Bra for utvikling” bør innføres for å styrke eksport og fattigdomsreduksjon, mener forskere.
Det er forskere tilknyttet Storbritannias ledende tankesmie om bistand, Overseas Development Institute, som mener tiden er inne til å lansere det nye merket som de ønsker å klistre på alt fra roser til bananer og bomull. De mener eksportører som kan bevise at deres produkter fremmer utvikling vil kunne omfattes av ordningen.
Stadig flere forbrukere i Europa er opptatt av etikk og rettferdig handel. Men ODI-forskerne mener at merket "Fairtrade" eller "Fairtrade Max Havelaar" (som det heter i Norge) har en for snever definisjon av utvikling og at det impliserer at all annen handel er "urettferdig".
- Men Fairtrade er ikke synonymt med det å være 'utviklingsvennlig'. Mer enn en million mennesker i Afrika er avhengig av jordbrukseksport til Storbritannia for å livnære seg. Uten denne eksporten hadde deres inntekter vært mye lavene, men bare en liten andel er del av Fairtrade-kjeden, skriver Karin Ellis og Michael Warner i en artikkel i Developments
Daglig leder Ragnhild Hammer i Fairtrade Max Havelaar Norge mener dette er en for lettvint tilnærming til problemstillingen.
- Å bygge opp en merkeordning er ikke noe man gjør over natten. En mer bred ordning uten strenge nok krav for å skape en varig endring for de fattigste vil underminere det vi har fått til, sier Hammer. Hun poengterer at det er ikke all handel med utviklingsland som er av det gode eller bærekraftig for produsentene i sør.
- Det holder ikke å være 'litt økologisk' eller 'delvis rettferdig', sier hun.
Samtidig er hun enig med ODI-forskerne om at handel med utviklingsland er viktig. Hun mener at norske offentlige institusjoner som Norad kunne gjort mer for å opplyse om verdien av å handle med produsenter fra sør. Men hun vil ikke støtte kritikken om at Fairtrade-systemet stiller for strenge krav.
- Det er allerede en hel rekke merkeordninger. Fairtradesystemet har nok de høyeste kriteriene og standardene fordi vi har en prisgaranti til våre produsenter. Så langt har det vist seg at det skaper varige endringer. Det løfter også den generelle handelen med land i sør opp på et høyere nivå, sier Hammer. Hun mener det ikke er likegyldig hvordan selskaper oppfører seg i forhold til produsenter i utviklingsland.
I 1997 kom den første Fairtrade-merkede kaffen på det norske markedet, og nå finnes blant annet te, bananer, appelsinjuice, roser, sukker, vin og sjokolade.
Det ble omsatt Fairtrade-merkede produkter i Norge for 142,4 millioner kroner i 2007. Det er en salgsøkning på 106,5 prosent i forhold til året før. Hver nordmann brukte altså dobbelt så mye på Fairtrade i 2007 sammenlignet med 2006.
Publisert 200208