Villet naivitet eller revestreker?

NUPI-forsker Jens C. Andvig slår fast at etter hvert som stadig flere reiser problemer knyttet til korrupsjon og godt styresett på den utviklingspolitiske dagsorden, synker den politiske risikoen for å debattere tema på den nasjonale arena.

Publisert

Dette er en trend vi skal utnytte aktivt til å påvirke utformingen av samarbeidslandenes utviklingspolitikk, de internasjonale utviklingsorganisasjonenes strategier og bruken av bistandsmidlene. I motsetning til Andvig tror jeg dette er i ferd med å skje - om enn sakte så sikkert. Andvig retter skytset i sitt innlegg mot bistandsbransjen generelt og NORAD - for sin utydelighet - spesielt. La meg forsøke å svare på noen av hans påstander.
Giverne berømmer verdien av åpenhet og innsyn uten at de er i stand til praktisere det selv.
NORAD praktiserer meroffentlighet og vi gir innsyn i våre beslutninger og våre avtaleforpliktelser. Dette til tross for at informasjonen ofte er framskaffet i et nært samarbeid med samarbeidsland hvor slik informasjon er unntatt offentlighet. For å øke innsynet ytterligere legger vi i disse dager ut oversikt over alle løpende avtaler og utbetalinger på internett. Ambassadene er også i ferd med å opprette egne hjemmesider hvor man kan få tilgang til avtaledokumentasjon som myndighetene i flere av våre samarbeidsland har tradisjon for å holde hemmelig.
Uviljen mot å undersøke korrupsjonsmistanker er i ferd med å ødelegge hele troverdigheten.
I november i fjor oppdaget Verdensbanken mislighold av bistandsmidler i ett av sine prosjekter. Selv om prosjektet i all hovedsak var svensk finansiert, ble også norsk midler misbrukt. Saken ble behandlet i tråd med Verdensbankens anti-korrupsjonsprosedyrer og tre ansatte i banken mistet jobben. Saken ble også reist fra norsk side under de årlige konsultasjonene med banken. NORAD stopper i et hvert tilfelle utbetalingene hvis det er mistanke om mislighold av midler og avtalene med våre partnere blir nå ytterligere skjerpet med nye korrupsjonsklausuler.

NORADs HANDLINGSPLAN for godt styresett og korrupsjonsbekjempelse har tre hovedmålsettinger. Først står vår støtte til samarbeidslandenes egen kamp mot korrupsjon. Dette fordi vi erkjenner at kampen mot korrupsjon i samarbeidslandene bare kan vinnes hvis landene selv leder an. Mangler det politisk vilje og evne hos myndighetene i samarbeidslandet, vil våre bidrag ha begrenset verdi.
Vi er de første til å erkjenne at de fleste av våre samarbeidsland sliter med betydelig korrupsjon. Alle sammen er å finne på den nederste tredjedelen av Transparency Internationals korrupsjonsindeks. Uavhengig av hvordan korrupsjonen er skapt eller om den er stor eller liten, bidrar korrupsjon til usikkerhet og skjev fordeling av felles ressurser. Korrupsjon undergraver menneskerettigheter, demokrati og godt styresett. Korrupsjon hemmer næringsetableringer og svekker økonomisk utvikling. Skal vi bekjempe fattigdom, må vi også bekjempe korrupsjon.
Handlingsplanens andre og minst like viktige målsetting, er å øke bevisstheten og kunnskapsnivået innad i egen bistandsadministrasjon. Skal vi sikre at vi er best mulig skikket til å bekjempe korrupsjon - enten den er å finne i «våre» prosjekter eller ikke - må våre folk vite hvilken form den kan ha. Dette arbeidet har vi satt i gang både hjemme og ute.

I ZAMBIA STØTTER NORAD det nasjonale anti-korrupsjonsbyrået og riksrevisor, mens vi i Malawi og Uganda støtter ombudsmannen. I Guatemala og Etiopia har vi støttet til opplæring av folkevalgte og medlemmer av finans- og kontrollkomiteen. Støtte til anti-korrupsjonsarbeid er også satt på dagsorden i dialogen med myndighetene i de palestinske områdene i forbindelse med reformer av finanssektoren.
I Malawi pågår det en desentralisering av offentlig forvaltning hvor bekjempelse av korrupsjon står høyt på dagsorden. I Nepal, Zambia og Tanzania er anti-korrupsjonarbeid blitt knyttet til sektorprogrammer innen helse og utdanning. Konkrete tiltak har vært gjennomgang av anbuds- og innkjøpsprosesser, utbetalingsrutiner og budsjett- og regnskapskontroll. Det er også gitt støtte til opplæring i regnskaps- og revisjonsanalyse for å styrke kapasitet og kompetanse hos samarbeidspartner.
I land hvor det opplagt mangler politisk vilje til å ta tak i problemene, er det viktig å støtte aktører innenfor det sivile samfunn som fungerer som vaktbikkjer i samfunnet. Derfor støtter vi opplæring i undersøkende journalistikk, oppbygging av en uavhengig presse, fri rettshjelp og etablering av lokale organisasjoner. Samlet har NORAD avtaleforpliktelser de nærmeste årene på 1,25 milliarder kroner til tiltak som direkte eller indirekte bidrar til å bekjempe korrupsjon i samarbeidslandene. I 1999 var utbetalingene på 420 millioner kroner til slike formål.

AT VI HAR HATT for liten forståelse for omfanget og konsekvensen av internasjonal korrupsjon erkjenner vi gjerne. Vi mener allikevel at økt bevissthet og kunnskap om korrupsjonens mange ansikt, årsaker og konsekvenser er viktigere i kampen mot korrupsjon, enn en botsgang for å bekjenne at vi ikke har vært gode nok tidligere. Dagens satsning viser etter min mening at vi verken lider av villet naivitet eller bevisste revestreker.

Tor-Henrik Andersen er prosjektsekretær i NORADs anti-korrupsjonsprosjekt.

Powered by Labrador CMS