
I små porsjoner
DET ER UMULIG ikke å legge merke til dem, remsene med porsjonspakker som henger ved kiosker og småbutikker i fattige land.
Opprinnelig inneholdt de mest hardt sukkertøy, men etter hvert er remsetilbudet utvidet til en rekke varer. Pulverkaffe, sjampo, sukker, såpe, vaskepulver, tobakk og alkohol – for å nevne noen.
Remsene er et interessant fenomen og et godt eksempel på at en sak gjerne har mange sider og flere effekter. Gode og dårlige.
Småpakkene koster lite, ofte bare noen tiører. Det gjør dem tilgjengelige for veldig mange mennesker. Slik innebærer de en demokratisering av forbruksvarer. Mennesker som må leve på de få myntene som kan skrapes sammen på en dag eller to – kan også få vasket håret med sjampo og balsam, vasket klær eller drukket kaffe med sukker.
NOE SOM IKKE ville ha vært innenfor rekkevidde dersom varene skulle kjøpes i flaske eller boks. Ulempen er naturligvis at prisen pr. kilo eller liter blir urimelig høy. Det illustrerer til fulle uttrykket:
«Det er dyrt å være fattig».
Men, det er en fordel at porsjoner i remser er lette å distribuere, å lagre og å frakte. De holder seg godt i varmt klima og under krevende omstendigheter. Med på dette lasset følger også omdiskuterte varer som tobakk og alkohol.
I Uganda er porsjonspakker med alkohol en vinner. For en krone og tjue øre får man for eksempel en solid dose gin. Denne ekstremtilgjengeligheten av alkohol er neppe særlig heldig, verken for arbeidslivet eller for folkehelsa.
I India selges den livsfarlige tyggetobakken Gutka i individuelle pakker. Den er i slekt med gammeldags skrå og fører med seg omfattende spytting. Susende røde spytteklyser er en helt vanlig opplevelse på gata i New Delhi. Gutka er sterkt kreftfremkallende, men merkes bare som farlig med en liten svart skorpion.
Det følger også et betydelig søppelproblem med småpakkene. De er laget av plast og tomme hylser og blir liggende og flyte overalt på gater og fortauer.
PRODUSENTENE HAR for lengst innsett verdien i massemarkedet. En liten fortjeneste blir stor når den ganges med et stort tall. Foreløpig har Asia vært det store markedet for små og billige individuelle pakker, men med krisen i Europa ser produsentene nye jaktmarker åpne seg. Gigantprodusenten Unilever vil nå nærme seg Spania og Hellas med varer i lite format. Bakgrunnen er i følge Der Spiegel Online at «poverty is returning to Europe».
De som før hadde råd til sjampoflasker og kaffeglass kan nå måtte nøye seg med samme innhold i små porsjoner. Det er en tankevekkende og overraskende vri på en sak med mange sider – om remsene nå gjør sitt inntog i Athen og Madrid.