TV-kampanje skal redde Tanzanias skoger

Skogforvaltningskampanjen Mama Misitu kjører en reklamekampanje på lokale TV-kanaler i Tanzania for å øke bevisstheten rundt avskoging og de store konsekvensene det har for lokalsamfunnene

Publisert

TV-kampanjen vises på ITV, TBC og Star TV i tre måneder.

Mama Misitu, som betyr ”Mor Skog”, er en femårig kommunikasjonskampanje som skal forbedre skogforvaltningen i Tanzania på en måte som kommer lokalbefolkningen til gode. Kampanjen finansieres gjennom midler fra Norge og Finland.

Talsperson Asha Mshana spillerMama Misitu i TV-kampanjen og forteller:

– Vi som er forbrukere av trekull er blant de sterkeste kreftene bak avskoging. Jeg har lært at ulovlig hogst av skog drives av en økende etterspørsel etter skogsprodukter. Dette gjelder blant annet trekull, som brukes til koking i de fleste husholdningene i urbane strøk som Dar es Salaam. Men det finnes måter å bruke skogen mer bærekraftig på.

Tanzania bruker mer enn én million tonn trekull hvert år, og halvparten forbrukes i Dar es Salaam.

Kampanjen har et budsjett 17,5 millioner kroner og har som mål å bekjempe de negative konsekvensene av ulovlig hogst og produksjon av trekull. I tillegg vil kampanjen vise hvordan skogsnære lokalsamfunn kan forbedre inntektsmulighetene sine gjennom en bærekraftig bruk av skogen.

Ifølge Bank of Tanzania er det beregnet at landet vil tape 4,5 millioner amerikanske dollar per år gjennom avgifter og lisenser i forbindelse med ulovling felling av skog. 

Felician Kilahama, leder av The Food and Agriculture Organization’s Committee on Forestry, sier at det er behov for å informere befolkningen om skogens betydning både for deres eget liv og for miljøet.

– Behovet for å informere dem om verdien og viktigheten av å beskytte skogene kan ikke gjentas for ofte, sier han.

Mama Misitus tekniske rådgiver Cassian Sianga sier at de som har fått tillatelse til å felle trær, ofte ignorerer tømmerkvotene og kutter flere trær enn de har lov til.

En del av kampanjen er opplæring av tømmerforhandlere om fordelene med bærekraftig hogst. Ifølge den norske ambassaden i Dar es Salaam får blant annet landsbyen Nanjilinji i Kilwa-distriktene i Lindi nytte av skogkonserveringen gjennom bærekraftig tømmerhandel til en verdi av 28.000 millioner amerikanske dollar hvert år.

Ifølge ambassaden går halvparten av inntektene til landsbyledelse, 40 prosent går til naturressurskomiteene, mens fem prosent går til distriktet og fem prosent til lokalsamfunnet. Lokalsamfunnene har renovert brønner, bygd skole og kjøpt motorsykler til skogspatruljer som kan lete etter ulovlig hogst.

Bonden Omari Kijumile fra landsbyen Ruhatwe i Kilwa-distriktet har vært involvert i Mama Misitu-kampanjen helt fra begynnelsen av. Han forteller at lokalsamfunnet nå er klar over viktigheten av å bevare skogen.

– Lokalbefolkningen har lært at avskoging fører til mer tørke, forstyrrer regnmønsteret og bidrar til klimaendringer, sier han.

Kommunikasjonsrådgiver Sophia Masuka i Tanzania Natural Resources Forum sier at den femårige kampanjen har som mål å forbedre styringen av Tanzanias skoger og redusere ulovlig hogst.

– Mama Misitu er en visjon om en mor som tar vare på huset sitt og miljøet, forteller hun og legger til at kampanjen fremmer kvinners deltakelse i innsatsen for å forbedre skogforvaltningen.

Ifølge Masuka er kampanjen et svar på en rapport utarbeidet av TRAFFIC Tanzania i 2007 som handlet om ulovlig tømmerhandel. Her ble det avslørt utbredt korrupsjon og mangelfull ledelse.

– Mama Misitu mener at en bærekraftig endring bare kan skje gjennom allerede etablerte nettverk som allerede jobber i skogsindustrien, sier hun.

Powered by Labrador CMS