
Tanzanias unge Oprah
Dina Marios snakker om temaer som moderne kvinner liker; mote, mat, personlig pleie og såpeoperaer. Og litt til.Tanzania har fått en utradisjonell kvinnelig radiostemme som er blitt en svært populær rollemodell.
Clouds FM, etablert i 1998, var blant de første radiostasjonene i Tanzania med underholdning «som fører tanzanianere sammen». Den sender mest på swahili og er rettet mot byfolk mellom 18 og 35, primært kvinner. De får servert en radio som på en og samme tid er både avslappende og samfunnsengasjert.
Fra ni om morgenen til ett på formiddagen er Dina programvert for et program om mote, mat, personlig pleie og såpeoperaer, men også en del mer alvorlige temaer.
I løpet av sine seks år på radio har hun forsøkt å hjelpe og støtte de som trenger det, gi råd og vise vei. Gjennom sine sendinger gir hun «lys til lytterne», sier noen radiolyttere.
– Jeg er stolt av å forandre liv og skape glede. En lytter er nå elev på Minaki Secondary etter at jeg satte ham i forbindelse med direktøren for Clouds FM. Han hjelper ham nå med penger, forteller Dina.
En programvert må håndtere fire timer kreativitet. Dinas kreativitet har gjort hennes program til et av de mest populære på byradiokanalene. «Jeg engasjerer meg og arbeider så mye jeg kan. Hver dag snakker jeg om nye ting. Det gjør programmet dynamisk.»
Dina er inspirert av blant andre Fina Mango, en tidligere programleder som nå er direktør i medieselskapet One Plus. – I mange år er jeg også blitt inspirert av Oprah Winfrey. Jeg har fått kreative idéer av å se på henne. Slik gjør jeg hele tiden programmet bedre, forteller hun.
Hun er stolt av sine seks år med programmet. – Jeg har lyttere over hele landet, sier hun. Tidligere arbeidet hun for One Radio i Arusha.
Dina henter fram nye temaer, som anerkjennelse og støtte til landets hushjelpene. Det har skjedd gjennom en radiokonkurranse om å finne Tanzanias beste hushjelp.
– Endelig blir hushjelpene anerkjent som viktige i hjemmene der de jobber. Folk har begynt å behandle dem bedre, sier hun. Dette gav henne en rekke tilbakemeldinger og bidrag, og konkurransen skal komme igjen neste år.
Den unge programlederen er glad for å være rollemodell og gi råd til folk, spesielt unge folk som vil jobbe i media.
Samtidig er det en utfordring å lede programmet. Å være kjendis når man trenger privatliv er det største problemet. – Det hører med til jobben å være populær. Det er tøft, for da må man leve opp til forventningene for å ikke ødelegge tilliten, sier hun.
Andre radioverter kopierer henne, og hun får ingenting for de nye idéene som egentlig var hennes.
– De fleste programledere mangler kreativitet. Jeg er ofte våken om nettene for å tenke ut nye ting, sier Dina.
Hun råder sine mange kvinnelige lyttere til å manne seg opp og ikke være redde for å arbeide.
– Kvinner må støtte hverandre. Stå opp, tro på det du gjør og tro inni deg at du kan. Sett deg først mål, og kjemp til du lykkes, understreker hun.