
Piratkopier utdanner barn i utviklingsland
Hvis elevene hadde vært nødt til å kjøpe bøker, hadde nesten ingen gått på skolen. Det sier lærere i offentlige skoler i Argentina, Bolivia og Paraguay. Piratkopier er deres løsning når staten ikke skaffer bøker.
Mange barn i Sør-Amerika lærer seg å piratkopiere før de lærer å lese. I de statlige skolene finnes små kiosker der kopier av skolebøker kan kjøpes for noen kroner. Verken lærere eller elever synes det er spesielt merkelig. Og til tross for at undervisningsdepartementet hevder at det beskytter opphavsretten, gjøres det ingenting for å stenge kopieringskioskene. Det hadde nemlig medført at mange barn ville ha sluttet på skolen.
- Alle vet det er ulovlig å kopiere, sier fransklæreren Alicia Dayan fra Argentina.
- Men jeg underviser på skoler i marginaliserte områder. Hvis elevene mine hadde vært nødt til å kjøpe bøkene, hadde 80 prosent sluttet på skolen.
Alicia får cirka 400 kroner i året av staten for å kjøpe studiemateriell til alle årstrinnene hun underviser på. Men bøkene er ofte importert og kan koste flere hundre kroner stykket. Alicia bruker sin egen lønn for å kjøpe det materiellet hun trenger. Bøkene leverer hun deretter til kopieringskiosker for at de skal kunne ta piratkopier og selge til elevene.
- På de fleste statlige skoler finnes det en kopieringskiosk, og der leverer vi lærere inn bøkene, sier hun. Hver lærer har en mappe for hvert årstrinn og fag, så da er det bare for elevene å gå dit og kjøpe kopier.
I undervisningsdepartementet mener man at kopieringen skyldes lærernes dårlige vaner.
- Vi sender ut veldig mye bøker, sier Margarita Eggers, direktør for undervisningsdepartementets læreplan.
- Hvis Alicia hadde bedt om franskbøker, hadde hun kanskje fått det, sier hun.
I de senere årene har den argentinske staten sendt ut en mengde skolebøker og dessuten en hel del argentinsk klassisk skjønnlitteratur, som Borges og Cortazar. Margarita mener at det meste av piratkopieringen kunne vært unngått hvis lærerne hadde holdt seg til det materiellet som finnes i skolebibliotekene.
- De lærerne som underviser i byer der det ikke finnes bokhandler, har kanskje ikke annet valg enn å kopiere visse bøker, sier Margarita. For vi når jo ikke ut med alt, selv om vi sender ut mye, sier hun.
- Men i byene kan man unngå det.
Ifølge henne handler det om dårlige vaner. For det er ikke bare de fattige elevene som kopierer. Selv på privatskoler forekommer piratkopier.
- Hvis en familie har råd til å spise pizza, har de råd til å kjøpe skolebøker til barna, sier hun. Problemet er at vi ikke verdsetter bøker.
Men hun vil ikke forby kopieringskioskene.
- Da forbyr man jo lærerne å arbeide på den måten de ønsker.
Dette synes Alicia er en tåpelig uttalelse. Hun kopierer fordi det ikke finnes noen franskbøker. Dessuten mener hun at selv de lærerne som underviser i fag der det finnes bøker, pleier å kjøpe undervisningsmateriell.
- Det går ikke an å lese Borges i et område der de fleste elevene bor i slumstrøk eller okkuperte hus, sier hun.
- Vi kjøper noe annet og kopierer.
Ingen bøker i det hele tatt
I Bolivia og Paraguay hadde det vært umulig for de fleste barna å studere uten piratkopiene.
- Jeg brukte mer enn en minstelønn på skolebøker til sønnen min i fjor. For de fleste hadde det vært helt umulig.
Det sier Natalia Daporta, journalist som skriver om undervisningsspørsmål i den paraguayanske dagsavisen ABC. Den paraguayanske staten sender bare ut bøker til barneskolene. Deretter må en betale.
- Det største problemet i Paraguay er ikke prisen på skolebøkene, men at barna arbeider i stedet for å gå på skolen, sier Inés Darrota, generaldirektør for grunnskolen.
- Men vi forsøker å få flere fattige barn til å begynne på skolen. Og når det gjelder dem, kan man jo rettferdiggjøre at de kopierer i de tilfellene hvor staten ikke deler ut bøker gratis.
I Bolivia tilbyr staten knapt noen skolebøker i det hele tatt. Ifølge den nye konstitusjonen som ble vedtatt tidligere i år, skal undervisningen være helt gratis. Men i praksis må elevene betale alt fra blyanter til undervisningsmateriell. Læreren Maria Carpino Moreno mener at piratkopiering er en praksis som ingen betrakter som et problem.
- En god lærer kopierer bøker. For det gjør det mulig for elevene å lære, sier hun.
- Her er det bra med alt som ikke er dyrt.
Jorge Baldiviezio, eksekutivsekretær for lærernes fagforbund og lærer i den fattige delen av La Paz, el Alto, er enig.
- Vi har kopiert i mange år og det er aldri noen som har diskutert om det kan være feil.
- Det man burde gjøre er å senke prisen på bøker.
Det kopieres mest på landsbygda. Ifølge Jorge bruker flertallet av barna på landsbygda piratkopier på skolen. Noen lærere kjøper en bok og kopierer den til hele klassen. Det er ingen kontroller og i praksis finnes det ingen straff.
- En debatt om forfatternes rettigheter hadde vært absurd her, sier han. Hvordan skal man kunne tvinge dem som ikke kan betale, til å kjøpe bøker?
- Bare det å kjøpe skriveblokk, viskelær og kopierte bøker er en stor utgift for mange, sier han.
Ifølge Jorge har staten ikke delt ut skolebøker på flere år. Juan José Quiros, generaldirektør for skolen i Bolivia, mener at det finnes noen skolebøker for barnetrinnet. Men fra og med ungdomstrinnet må alt kjøpes.
- De fleste barna går på statlige skoler og de fleste bruker kopier fordi de ikke har råd til bøker, medgir han.
- Det er ulovlig, men de har ikke noe valg.
Juan sier at staten er imot kopieringen og at det er planer om å dele ut gratis skolebøker til alle til neste år. Men enn så lenge vil en stor del av skolebarna i Sør-Amerika fortsatt bli tilbudt en opplæring som bygger på piratkopier.