
Uruguay først med PC-er til alle skolebarn
Ved hjelp av billige PCer, spesialutviklet for å redusere dataulikheten i utviklingsland, har Uruguay nå klart å utstyre alle barn i offentlige grunnskoler med egne datamaskiner.
– Det eneste vi angrer er at vi ikke har gjort det før, sier Miguel Mariatti, som er sjef for programmet i Uruguay.
PCer og bredbånd til alle barn i grunnskolen høres ut som en utopi, iallfall i utviklingsland. Men det er nå blitt virkelighet i Uruguay. Som første land i verden har de kunnet gi alle barn i offentlige skoler hver sin laptop. Lærerne har også hver sin laptop, og internett er bygd ut så alle skoler, også på landsbygda, har trådløse nettverk.
Muligheter
– Det handler om å gi alle like muligheter, sier Miguel Mariatti, som leder programmet i Uruguay.
– 85 prosent av barna i Uruguay går på offentlige skoler, og nesten halvparten av dem kommer fra fattige hjem. Det ville vært umulig for foreldrene deres å kjøpe en datamaskin til hjemmet.
Uruguay hoppet på prosjektet for tre år siden, etter en presentasjon av IT-guruen Nicholas Negropontes mye omtalte OLPC-prosjekt (one laptop per child), som utviklet en billig laptop for å redusere den digitale ulikheten i utviklingsland. Hver laptop koster om lag 1000 kroner. Om en regner med kostnader til internett, kursing av lærere og service kommer sluttregningen på snaut 1400 kroner per laptop. I høst har samtlige elever i de 2360 statlige grunnskolene fått PC-er. For mange familier er det første gang de har tilgang til en datamaskin.
Skolearbeid
– Jeg har aldri før åpnet en PC, sier Mariana Mendez, mor til åtte år gamle Iara som går på skole 40 i hovedstaden Montevideo.
– Jeg har vist henne et bibliotek der det finnes masse bøker for store, sier Iara stolt.
Iara viser fram den grønne og hvite laptopen, som ved første blikk ser ut som en leke, men som brukes daglig i skolearbeidet. Alt fra det minimale tastaturet til alle innlæringsprogrammene er tilpasset barn. I dag leter de etter dyr på en bondegård for å lære seg entalls- og flertallsendelser.
- Før det spilte jeg et spill som heter summer desimaler. En skal legge sammen til det blir en hel, fortsetter Iara.
Blokk og blyant er stort sett byttet ut med laptopen.
– Min datter lærer veldig mye på denne måten, sier Mariana.
– Om hun trenger det til leksene kan hun lete etter informasjon på internett. Vi har ingen bøker hjemme som hun kan finne opplysninger i, men siden vi har internett har ikke det lenger så mye å si.
Lærer masse
Rosario Berón, mor til Pablo på åtte og Fiorela på seks, er enig.
– De lærer en masse. Fiorela liker at jeg leser eventyr for henne, og nå leser vi eventyr fra nettet. Det er kjempemange å velge blant.
Fiorela har nettopp lært seg å skrive og øver gjennom å chatte med klassekamerater.
– Det er kjempemorsomt, sier hun.
Motstand i begynnelsen
I dag betrakter lærerne det som en revolusjon, men i begynnelsen var det en viss motstand. Mange mente at man ikke kan overlate tekniske apparater til små barn. Men Betina Pallarés, lærer og dataansvarlig på skolen, tror det vel så mye handlet om deres egen redsel for å lære noe nytt.
– Disse PC-ene bruker Linux, og vi lærere brukte flere dager på å finne ut hvordan det fungerer. Men barna forstår det på noen timer. De er ikke redde for å røre PC-en og gjøre feil, sier hun.
Prosjektet har også andre positive effekter. Tidligere fantes det barn uten identitetsnummer, fordi foreldrene deres ikke hadde brydd seg om å registrere dem hos myndighetene. Men for å få en laptop måtte barna ha ID-nummer, og det har ført til at det i dag ikke finnes noen barn uten identitetsnummer på denne skolen .
– Like muligheter er en like viktig del som utdanningsmulighetene via internett, sier Miguel Mariatti, programmets leder.
Neste utfordring er å bygge flere senter med trådløs nettoppkobling.
– Til neste år skal ingen barn behøve å gå mer enn 300 meter fra hjemmet for å komme seg på internett, sier han.
Mariatti mener det er vanskelig å tenke seg en god utdanning uten internett i dag.
– Og alle barn burde ha samme mulighet til en god utdanning, sier han.