Moralens voktere i Aceh

Banda Aceh (b-a): Fem år etter at fredsavtalen ble undertegnet foregår det en annerledes kamp i den indonesiske provinsen Aceh. Nå står slagene mellom islamistiske krefter og de moderate. Parlamentet har vedtatt nye strenge sharialover og i hovedstaden Banda Aceh patruljerer shariapolitiet.

Publisert

Aceh

• Aceh er en provins lengst nord i Indonesia.
• I 2005 ble det inngått en fredsavtale mellom indonesiske myndigheter og GAM, frigjøringsbevegelsen i Aceh.
• Aceh har ca 4 millioner innbyggere og om lag 98 prosent av befolkningen er muslimer.
• Norge har bidratt med om lag 300 millioner kroner til gjenoppbyggingen av Aceh etter tsunamien i 2004. Norge støttet også fredssamtalene som ledet frem til fredsavtalen i 2005.

– Er det noen som gjemmer seg her? Vi har fått rapporter om hva dere driver med, så bare pass deg, sier politibetjent Syafruddin bryskt til den tynne unge mannen som står foran han.
Syafruddin er sjef for gruppen med shariapoliti som leter gjennom lokalene til skjønnhetssalongen Carllas i sentrum av Acehs hovedstad Banda Aceh. 21-årige «Renata» fniser og svarer ikke på spørsmålet. Han heter egentlig Sunendri. Med sin trange blå t-skjorte, maskara og lipgloss er hele hans feminine framtonning en direkte provokasjon mot Aceh muslimske sedelighetspoliti.
– Du er en gutt så ikke oppføre deg som en jente. Det er en synd, sier politimannen Evendi Fatila til Renata. Han høres mer trist enn sint ut.
Mens sollyset skinner på de skitne betonggulvene finkjemmer politifolkene skjønnhetssalongen. På Renatas rom i andre etasje finner de bare en seng, en stol og noen håndduker som henger til tørk. Men ingen sex-kunder. Nede i første etasje beslaglegger en av politifolkene den 20 år gamle transvestitten Adithyas mobiltelefon. De sjekker telefonnumrene Adithya har lagret for å se om de finner noe mistenkelig. Adithya, som også kaller seg Miya, legger seg i en frisørstol og dekker ansiktet med håret fra parykken han har på seg i forlegenhet. Adithya og Sunendri jobber begge som stylister på Carlla, men forteller at de også selger seg til menn, enten i skjønnhetssalongen eller på gata. Det er amerikanere og europeere som betaler best, på den nærliggende turistøya Weh kan man tjene opp til 80 dollar per kunde på rike utlendinger.

Ikke redd

Ifølge sharialovene som praktiseres i Aceh er prostitusjon ikke forbudt og skal vanligvis håndteres av det ordinære politiet. Men det hender at shariapolitiet arresterer transvestitter for utukt eller brudd på sharialovenes klesregler. Straffen er opp til 14 piskeslag.
Adithya peker på et arr han har i pannen som han sier er resultatet av en tidligere episode med shariapolitiet.
– De er fryktelig utrivelige, de stormer inn her uten å ta av seg på beina som normale mennesker. Men jeg er ikke redd for dem, sier han.
Flere ettermiddager i uken patruljerer shariapolitiet gatene i Aceh-provinsens hovedstad Banda Aceh. I hele provinsen er det i alt 1400 politifolk som jobber i shariapolitiet. Den vanligste forbrytelsen er kvinner som går uten slør. Deretter kommer ugifte par som holder hverandre i hendene eller kysser offentlig. Også brudd på forbudet mot spill og alkohol er ganske vanlig.
Den første arrestasjonen denne dagen ble gjort allerede før ettermiddagens politivakt hadde begynt. Et par ble tatt på ferskt gjerning mens de kysset hverandre i parken ved Banda Acehs gigantiske tsunamimuseum. De skyldige var en 28 år gammel mann fra Aceh og en 19 år gammel kvinnelig student fra naboprovinsen Medan. At «forbrytelsen» ble begått ved museet, som ligger rett ved politihuset i Banda Aceh, vakte en del munterhet hos de vanligvis så alvorlige politifolkene. De arresterte måtte levere fra seg sine identitetskort før de ble hentet av sine familier. Som straff for kyssingen må de tre ganger møte opp på politikontoret for å bli undervist i hva Profeten har forkynnet om nærhet mellom ugifte. Hvis forbrytelsen gjentas risikerer det unge paret fysisk avstraffelse.

Irritasjon

I alt deltar 16 mannlige og 7 kvinnelige politifolk i aksjonen denne dagen. De stormer inn på flere skjønnhetssalonger i Banda Aceh sentrum, i grupper på 5 eller 6. Etter at de er ferdig med å gjennomsøke skjønnhetssalongene kjører de sine tre pickuper mot strandpromenaden Ule Lhuee som er det mest populære tilholdsstedet for ungdommen på kveldstid.
Lang veiene står det enetasjes hus med tak av bølgeblikk, de ble bygd av hjelpeorganisasjonene etter tsunamien i 2004. Moskeenes minareter samt enorme tilflukstrom, som skal beskytte hvis det kommer en ny flodbølge, er de eneste høye bygningene. Det finnes ikke lenger høye trær, bare busker og gress. De tre bilene siger sakte frem. Det handler like mye om å demonstrere styrke og tilstedeværelse som om aktivt politiarbeid. På Ule Lhuee skaper imidlertid shariapolitiet med irritasjon enn redsel.
– Stikk å arrester noen ordentlige forbrytere i stedet, sier en yngre kvinne med slør dempet fra fortauet.
Så stopper de tre politibilene plutselig helt opp.
– Hva holder dere på med? Er dere virkelig gift?
Gruppeleder Syafruddin går raskt bort til tre jenter i 20-årsalderen. De har på seg slør, men har vestlige klær. De sitter på plaststoler sammen med tre gutter og spiser maiskolber. Jentene reiser seg raskt når shariapolitiet kommer, de ber om unnskyldning og lover å gå hjem med en gang. De slipper unna med en advarsel.

Nye strenge lover

De islamske lovene dekker bare en liten del av strafferetten i Aceh og straffene på brudd på sharialovene ansees som ganske milde. Men i september i fjor vedtok Acehs regionale parlament nye sharialover, lover som ligner på sharialovene som praktiseres i Saudi-Arabia og Iran. De nye lovene krever blant annet at de som begår ekteskapsbrudd skal henrettes ved steining, at homoseksuelle handlinger skal straffes med 100 piskeslag og alkohol skal forbys også for ikke-muslimer, noe som vil hindre kristne i ta nattverd. Acehs guvernør har foreløpig stanset disse lovene gjennom å nekte å skrive under på de nødvendige dokumentene. Men blir de godkjent kommer ikke lenger Aceh shariapoliti til å fremstå som et tannløst moralpoliti.
Lengst ute på strandpromenaden har en gruppe kvinnelige politikonstabler stanset et ungt par på motorsykkel.
– Vi skulle ikke kjøre langt, jeg tenkte meg ikke om og glemte å ta på meg sløret, sier jenta unnskyldende. Nur Armeena, som leder gruppen med kvinnelige politifolk, skriver ned jentas personalia og tar identitetskortet hennes.
– Kom til politistasjonen så snart som mulig så skal vi ordne opp i dette her. Guds fred være med deg.

Tilbake til middelalderen

– Slik liker jeg å ha sløret mitt, sier 40 år gamle Lucky Baramita og legger det hvite sløret løst over hodet. Det svarte håret hennes er godt synlig under det tynne stoffet.
Det var slik Baramita hadde på seg sløret da hun ble stanset av shariapolitiet på vei hjem fra jobben for noen måneder siden. Politikvinnen sa Lucky brøt mot sharialovens klesregler. Sløret var for kort og viste for mye av håret hennes, fikk hun beskjed om. Politiet ga henne en langt hvit bomullsslør som hun fikk ordre om å ta på seg.
– Kan jeg ikke selv få avgjøre hva jeg skal ha på meg? Er jeg en dårlig muslim fordi jeg går med et sjal jeg føler meg fin med, spør Lucky som arbeider i en lokal menneskerettighetsorganisasjon i Aceh.
Hun er en av de få som åpenlyst utfordrer shariapolitiet og bevisst bryter reglene for påkledning.
– Sharialovene er et skritt tilbake til middelalderen. Faktisk er det verre. I tidligere tider var havnebyen Banda Aceh åpen mot verden rundt. Det var plass til alle typer mennesker, sier hun. Ifølge Baramita mener mange muslimer i Aceh at hvilke klær de går med er noe som kun angår dem selv og Gud.
– Et dårlig utdannet moralpoliti gjør ikke mennesker til bedre muslimer. Isteden burde man satse på å heve kvaliteten i skolen, både i religion og i andre fag, sier Lucky Baramita.

– Det handler om beskyttelse

I Banda Aceh bor det en kvart million innbyggere. 62 politifolk som jobber i shariapolitiet har som oppgave å passe på at sharialovene blir fullt.
 – Uten hjelp fra engasjerte medborgere hadde jobben vært umulig for oss, sier Iskandar. Han er sjef for shariapolitiet i hovedstaden. De mange tipsene fra vanlige folk tolker politisjefen som et tegn på at shariapolitiet har bred folkelig støtte
– Ofte er det naboer som har sett noe, utroskap, salg av alkohol eller pengespill. Så tipser de oss, sier Iskandar. Han sitter bak et enormt skrivebord på kontoret sitt.
Men hjelpsomheten hos vanlige folk skaper også problemer for politiet. Grupper av selvutnevnte moralpoliti, som regel unge menn, har herjet i flere distrikter og anholdt mistenkte lovbrytere på eget initiativ.
En vanlig kritikk av sharialovene er at kvinner rammes hardere enn menn. Ifølge politisjef Iskandar behandles imidlertid alle likt, politiet følger bare det som står i lovene. Men det er lettere å bevise at en kvinne ikke har på seg slør enn at en mann har drukket alkohol eller har drevet med pengespill.
– Til syvende og siste handler det om å beskytte mennesker. En kvinne blir tatt av shariapolitiet fordi hun ikke bærer slør. En mann blir tatt av det vanlige politiet fordi han kjører motorsykkel uten hjelp. Vær så snill å ta på deg slør og ikke gå med tettsittende klær slik at du vekker mannes begjær, pleier vi å si til kvinner, forklarer Iskandar.
– Men hvorfor må kvinnene ta ansvaret for at mennene ikke kan kontrollere sitt begjær?
– De aller fleste menn er respektfulle mot kvinner, men det finnes unntak. Det er de mennene som skaper problemer. Men det er også et spørsmål om å respektere vår kultur. Ifølge den skal kvinner bære slør, sier politisjefen.
Mange mener at sharialovene og shariapolitiet får stadig større innflytelse i menneskers hverdag i Aceh. De nye lovene som Aceh-provinsens parlament har vedtatt vil for første gang innføre steining som straff i Indonesia. Ifølge menneskerettighetsorganisasjoner vil homofile, kristne og andre minoriteter rammes hardt om de nye lovene trer i kraft. Også kvinner rammes av de nye religiøse lovene. Ved årsskiftet innførte distriktet Vestre Aceh et forbud for kvinner mot å gå i bukser.
– Religion og kultur henger sammen i Aceh, det går ikke an å skille. Folket her støtter sharialovene og vil følgje dem fordi islam er en del av vår kultur og identitet, sier Iskandar.
Ifølge politisjefen medfører også kulturen blant folk i Aceh at strenge tolkninger av sharialovene, slik de har i Afghanistan eller i Saudi-Arabia, aldri ville bli akseptert.
– Vi har et avslappet forhold til religion her. I løpet av det året jeg har vært politisjef er ikke en eneste person i Banda Aceh blir straffet fysisk som følgje av sharialovene, forklarer Iskandar.
Representanter for menneskerettighetsorganisasjoner forteller imidlertid flere tilfeller av spontane avstraffelser. En anonym kvinne fortalte oss om hvordan en venninne av henne ble tatt av en gjeng selvoppnevnte moralvoktere sammen med sin kjæreste fordi de holdt hverandre i hånden. De ble ført ut på en rismark hvor bøttevis med skittent vann ble helt over dem og hvor mobben klipte håret av kvinnen.
Kritikerne av sharialovene hevder det er slik sosial kontroll, gjengjustis og rettslige overgrep som oppmuntres av de nye lovene. Men tilhengere av sharialovene og shariapolitiet hevder det motsatte: at det er nettopp slikt man unngår ved å ha disse lovene. 

Powered by Labrador CMS