
Tvilsomme innsamlingsmetoder
Child Africa samarbeider med firmaet Fulfilment, som selger postkort til inntekt for stiftelsen. Forbrukerombudet har fått en rekke klager på salgsmetodene telemarketingselskapet bruker når det selger postkort til inntekt for Child Africa
I 2007 startet Child Africa sitt samarbeid med Fulfilment, et av Norges største telemarketingselskaper. Fulfilment oppgir å ha over 550 ansatte og har såkalte call-sentere på seks ulike steder i Norge.
På oppdrag fra Child Africa ringer selskapets telefonselgere opp potensielle ”kunder” og forsøker å overtale dem til å kjøpe postkort til støtte for den norske stiftelsen. Hvis kunden sier ja, kan vedkommende velge om han eller hun vil betale fra 200-300 kroner og oppover for noen kort med Child Africas logo på.
Hvor mye av givernes penger som går til Child Africa og hvor mye som går til Fulfilment vil verken selskapet eller stiftelsen oppgi til Bistandsaktuelt. Men advokat Børre Hagen i Innsamlingskontrollen sier at det er hans erfaring at minst halvparten av de innsamlede midlene ender opp hos firmaet som står for innsamlingen.
I en serie artikler i Kapital i 2005 kom det fram at Fulfilment tok opp til 90 prosent av pengene som ble samlet inn til ulike hjelpeorganisasjoner. Kapital satte også fokus på hvordan ekteparet Kjell og Beth Bakken, som eide mesteparten av Fulfilment, var blir mangemillionærer på å samle inn penger til veldedige formål.
Ok å bløffe
Bistandsaktuelt har intervjuet en ung kvinne som i 2008 jobbet som telefonselger for Fulfilment, Hun ønsker ikke å stå fram fordi hun fortsatt har venner som jobber for Fulfilment og fordi det vil være en belastning for henne på det lille stedet hun bor.
– Jeg jobbet der en kort periode og sluttet fordi det virket helt useriøst. Vi samlet inn penger til Child Africa i to skift, med ca 20 på hvert skift. De som lært oss opp sa at det var helt ok å bløffe og å overdrive, bare vi ikke la på så mye at vi ble avslørt av den vi ringte til, sier hun. Ifølge kvinnen var det helt vanlig at hver telefonselger fikk inn 3-5000 kroner per skift. Den unge kvinnen sier hun aldri hadde direkte kontakt med Child Africa, men fikk kun veiledning fra Fulfilments folk.
Forbrukerombudet: – Mange klager
Hos Forbrukerombudet kjenner de godt til både Child Africa og Fulfilment.
– Vi har hatt relativt mange henvendelser på Child Africa og måten Fulfilment samler inn penger til organisasjonen på. Det er uvanlig at hjelpeorganisasjoner får så mange klager, derfor har vi lagt merke til denne organisasjonen, sier Ida Torgersdotter Øygard som er jurist hos Forbrukerombudet. Ifølge Øygard dreier det seg om flere ulike former for klager
– Noen klager på at de blir ringt selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Andre klager på det vi kaller negativt salg, det vil si at de mottar varer de ikke har bestilt. Noen har også klaget på måten telefonsalget blir gjennomført på, sier Øygard.
«Fakturasvinde»
En ivrig selger for Child Africa ringte til Bistandsaktuelts redaktør, Gunnar Zachrisen, for halvannet år siden. Ifølge selgeren hadde det vært kamphandlinger i Ugandas hovedstad Kampala og mange barn hadde blitt døve på grunn av all skytingen. Nå skulle stiftelsen satse på undervisning for døve barn. For 500 eller 1000 eller 2000 kroner kunne han være med å redde barn i Afrika, fikk Zachrisen vite. Da han sa seg interessert, men først ba om å få tilsendt mer informasjon om organisasjonen, svarte selgeren med å legge på røret.
Bistandsaktuelt har snakket med flere andre personer som har hatt ubehagelige opplevelser med telefonselgere som jobbet for Child Africa. Et kjapt søk på internett viser også at den type opplevelser ikke er uvanlige. Under tittelen ”Lurt av fakturasvindlere” forteller Juni Kvammen i Rogalands Avis om hvordan det plutselig dumpet en regning fra Child Africa ned i postkassen hennes, en regning med trussel om purregebyr hvis hun ikke betalte. En lignende historie forteller Gerd Enge til Sandefjords Blad under tittelen «Utsatt for frekk telefonselger».
Er seriøse
Markedssjef Anders Ihler hos Fulfilment ønsker ikke å kommentere de anonyme påstandene fra den tidligere ansatte kvinnen Bistandsaktuelt har snakket med. Men han understreker at Fulfilment er en seriøs bedrift som driver en kommersiell virksomhet.
– Vi gir grundig opplæring av alle våre ansatte. De får beskjed om at det er fullt tillatt å være overbevisende, men at de ikke skal utsette de som blir oppringt for press. Og løgn eller feilaktig informasjon skal selvfølgelig ikke forekomme, sier Ihler.
– Hvorfor kan vi ikke få vite hva som er Fulfilments andel av pengene som blir gitt i støtte til Child Africa
– At avtalen mellom Fulfilment og Child Africa er konfidensiell skyldes rett og slett at vi opererer på et marked med tøff konkurranse. Men vårt regnskap er jo offentlig tilgjengelig, sier Ihler.
Solberg fornøyd
Child Africas styreleder Rino Solberg er svært fornøyd med samarbeidet med Fulfilment. Ifølge Solberg er det nettopp samarbeidet med dette selskapet som vil gjør det mulig for Child Africa å bygge skoler i Afrika. Han avviser at telefonsalget skjer på en useriøs måte.
– Jeg har vært hos Fulfilment og gitt klare beskjeder om hva som skal sies om det arbeidet vi driver. Jeg vet at Fulfilment er svært strenge og nøye på opplæring av sine ansatte og at de har gode rutiner. En gang i mellom kan det jo hende at en ungdom blir litt ivrig, men det er unntaket. Jeg har faktisk selv hørt på lydopptak at kunder som benekter at de har sagt ja til et kjøp allikevel har gjort det. Uansett, dersom en kunde påstår at noe er feil, så sletter Fulfilment fakturaen umiddelbart, sier Solberg.