Skuespillere gjør seg klare til å spille inn en scene av den Jackie Chan-produserte storfilmen «Home Operation» i den tidligere IS-enklaven Hajar al-Aswad i Syria. Byen ble nærmest jevnet med jorden under gjenerobringen i 2018, og er nå blitt det regissøren kaller et «rimelig studio».

Jackie Chan-innspilling i tidligere IS-høyborg i Syria

Hajar al-Aswad, en forstad til Damaskus som var IS sin høyborg frem til 2018, er for tiden vertskap for innspillingen av en Jackie Chan-produsert storfilm. En syrisk menneskerettighetsbekjemper er skuffet over sitt tidligere forbilde.

Publisert Oppdatert

En syrisk spøkelsesby og tidligere IS-enklave er for tiden filmsett for en Jackie Chan-produsert storfilm. Det skriver nyhetsbyrået AFP tidligere denne uken.

Filmen, som foreløpig har fått navnet «Home Operation», baserer seg på Kinas evakuering av kinesiske diplomater og andre utenlandske statsborgere under de første dagene av krigen i Jemen i 2015. Operasjonen skal den gang ha blitt sett på som et landemerke for Beijing.

Fordi Jemen blir ansett som for farlig, blir noen av scenene heller spilt inn i Syria. Men selve handlingen foregår i det fiktive landet «Poman».

Tidligere IS-enklave

Hajar al-Aswad, som ligger fire kilometer sør for Damaskus, var frem til mai 2018 IS-krigernes siste enklave i området rundt hovedstaden.

Gjennom en storoffensiv som varte i flere uker, klarte den syriske hæren og dens allierte å gjenerobre territoriet fra den ekstreme jihadistgruppen. For første gang på syv år var hele Damaskus-området igjen under regjeringens kontroll.

Kinesiske skuespillere på filmsettet i Hajar al-Aswad, en forstad sør for Damaskus som ble hardt skadet under borgerkrigen i Syria.

Drøye fire år etter gjenerobringen var forstaden forrige uke fylt med skuespillere kledd i tradisjonelle jemenittiske klær, syriske statister kledd i uniformer og medlemmer av det kinesiske filmteamet.

Under gjenerobringen ble byen nærmest jevnet med jorden. Slikt blir det troverdige og rimelige filmsett av, ifølge regissør Rawad Shahi, som er en del av filmens syriske besetning.

– De krigsherjede områdene i Syria er blitt populære filmstudioer, sier han til AFP, og legger til:

– Å bygge studioer som ligner på disse områdene, er veldig dyrt, så disse områdene anses som rimelige og tiltrekker seg filmprodusenter.

Produksjonsteamet sier de planlegger å bruke flere andre lokasjoner for å filme i Syria, men sier ikke noe om hvor. Tidligere er produksjoner fra både Russland og Iran blitt spilt inn i myndighetskontrollerte områder.

En ekte blockbuster

Til AFP forteller regissør Yinxi Song at «Home Operation» er en ekte blockbuster som ønsker å glorifisere kinesiske myndigheters heroiske innsats under evakueringen.

– Den tar utgangspunkt i perspektivet til diplomater som er medlemmer av det kinesiske kommunistpartiet (CCP), som til tross for at kulene haglet i det krigsherjede landet, brakte alle kinesiske landsmenn uskadd inn på redningsskipet, sa Song til AFP.

Filmen er et kinesisk-emiratisk samarbeid, og ambassadøren til Kina skal ha vært til stede under hele innspillingsperioden.

Over én halv million mennesker skal ha blitt drept siden krigen i Syria brøt ut i 2011, og Kina er et av få land som har opprettholdt diplomatiske forbindelser med Bashar al-Assad og Syria de siste årene.

Nå er landet altså vert for den Jackie Chan-produserte storfilmen. Men selveste Chan har ingen planer om å besøke Syria under innspillingen, ifølge AFP.

Den syriske menneskerettighetsforkjemperen Omar Alshogre (26) sier i en video på Twitter at han er skuffet over sitt tidligere forbilde.

– Det er en skuffelse å se at forbilder som vi likte å se på TV, er en del av normaliseringen av Assad-regimet i Syria.

Alshogre ble fengslet som 15-åring og overlevde tre år med tortur i syriske fengsler før han klarte å flykte i 2015.

– Det bør ikke skje. Det bør stoppe i dag, avslutter han.

Han er ikke alene om å være kritisk til innspillingen. Direktøren for Syria-programmet ved den uavhengige tankesmien Middle East Institute, Charles Lister, kaller opplegget for «usmakelig» i en tweet.

Den syriske journalisten Fared al-Mahlool sier i et intervju med The New Arab at det er «skammelig å filme en sånn type film midt i ruinene av syriske hjem som ble ødelagt av Assad-regimet, Russland og Iran». Videre kaller han Kina for et fascistisk regime, og mener Syria prøver å glatte over forbrytelser begått mot sitt eget folk.

Powered by Labrador CMS