Finanskrisen truer 90-tallets utdanningsgevinst
Lavere økonomisk vekst, stramme budsjetter og økende fattigdom kan spise opp 1990-tallets positive framgang innen utdanning, advarer UNESCO i en fersk rapport. I rapporten oppfordres FNs generalsekretær om å kalle inn til et toppmøte i 2010 om utdanning og manglende finansiering.
UNESCOs årlige flaggskip, Global Monitoring Report, er i år viet de mest marginaliserte. Rapporten viser til hvordan en bevisst satsing på utdanningssektoren det siste tiåret har ført til store framskritt: Siden 1999 er antallet barn som ikke går på skole redusert med 33 millioner. I Afrika sør for Sahara er det i dag fem ganger så mange barn som i 1999 som skrives inn på skolen, mens antallet barn som ikke går på skole i Sør- og Vest-Asia det siste tiåret er mer enn halvert. Framgangen skyldes blant annet en bevisst satsing på å få jentene til skolebenken. I Senegal er det nå like mange jenter som gutter i grunnskolen, mens det tidligere var 85 jenter per 100 gutter.
Vil ha toppmøte om utdanning og finansiering
UNESCOs rapport ”Reaching the marginalized” frykter imidlertid at stramme budsjetter som følge av finanskrisen igjen vil ramme de mest sårbare og marginaliserte. Rapporten slår fast at givernes løfter om bistand til grunnutdanning har stagnert siden 2004, og at bistandsstrømmen i 2007 ble redusert med 20 prosent. For å nå målsetningen om utdanning for alle innen 2015– også for de mest sårbare og marginaliserte – anslås det i rapporten at giverne må bruke 16 milliarder bistandsdollar årlig. Tallet står i skarp kontrast til dagens bistand til grunnutdanning på 2,7 milliarder dollar årlig.
Forfatterne av rapporten mener at FNs generalsekretær, Ban Ki-moon, bør ta initiativ til et toppmøte om utdanning i 2010 som ser på mangelen på finansiering.
Langt igjen til tusenårsmålene
Med bare fem år igjen for å nå tusenårsmålene er det nemlig mange varsellamper som indikerer at satsingen på utdanning må økes:
- Dersom ikke givere og nasjonale myndigheter i utviklingsland prioriterer utdanning høyere, vil det ifølge årets Global Monitoring Report fremdeles være 54 millioner barn og 71 millioner voksne uten skolegang i 2015.
- Det er fortsatt langt igjen til målsetningen om å halvere antallet voksne som ikke kan skrive og lese. 759 millioner voksne anslås i dag å være analfabeter. To tredeler av disse er kvinner.
- Underernæring hos barn er fortsatt en stor utfordring. 178 millioner barn i alderen 0-5 år lider i dag av underernæring, og tallet er økende.
- Altfor mange barn går flere år på skolen uten å lese og skrive. I noen land i Afrika sør for Sahara peker rapporten på at unge etter fem års skolegang har 40 prosent sjanse for å ikke kunne lese og skrive.
Forfatterne av rapporten mener at dagens store skjevheter knyttet til fattigdom, kjønn, etnisitet og språk alle er barrierer som hindrer videre framgang innen utdanning.
Dermed er det også mange menneskelige ressurser som aldri får utnyttet potensialet sitt. Dette, mener rapporten, kan ha vidtrekkende konsekvenser fordi det hindrer økonomisk vekst, fattigdomsreduksjon og forbedret helse.