1 mrd. mer til utdanning
Norge vil øke bistanden til utdanningssektoren med «oppunder 1 milliard kroner» på tre år. Det opplyser statssekretær Olav Kjørven i Utenriksdepartementet.
- Utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson har alltid sagt at utdanning er jobb nummer 1. Satsingen økte følgelig - til omlag 10 prosent av den langsiktige bilaterale bistanden - under den forrige Bondevik-regjeringen, men sank deretter litt under Stoltenberg-regjeringen - til 7-8 prosent. Nå skal den opp igjen - målet er 15 prosent innen 2005, sier Kjørven.
Krafttak. Han lover et krafttak for utdanningssektoren i viktige samarbeidsland - særlig for primær- og sekundærutdanning (tilsvarende barne- og ungdomsskoletrinnet). Tiltak for å få jenter til å ta skolegang vil bli særlig viktig.
- I noen land kan det også bli aktuelt å satse mer på yrkesrettet utdanning. Lærerutdanningen er også et viktig tema, siden det i høy grad påvirker kvaliteten på det totale skoletilbudet. Men den konkrete innrettingen av tiltak og bevilgninger til ulike land må avgjøres i lys av de ønsker mottakerlandene selv har, sier Kjørven.
Han mener det er sannsynlig at Norge med dette vil yte bistand til utdanningssektoren til flere land enn i dag, men det kan også være aktuelt å gi mer støtte til land der man allerede er inne med støtte. Nepal, Zambia, Bangladesh, Tanzania og Malawi er eksempler på hovedsamarbeidsland som mottar norsk støtte til utdanningssektoren.
«Minst 850 mill.» Ifølge statssekretæren innebærer uttrykket «oppunder 1 milliard kroner» at det minst skal bevilges 850 millioner kroner, men at beløpet trolig blir enda høyere. Han mener ellers at det vil være mulig å få til et slikt krafttak uten at det vil bli dramatiske kutt i støtten til andre bistandsformål.
En rapport utarbeidet av Unicef til FNs barnetoppmøte i New York nylig viser at det meste av internasjonal bistand til utdanningssektoren er knyttet til utdanning på universitetsnivå. Mindre enn 2 prosent av internasjonal bistand går til grunnskoleutdanning, og de største mottakerne av bistandspenger til utdanningsformål er ikke de minst utviklede landene (MUL). Bistand til grunnskoleutdanning har bare hatt en svak økning i sin andel av total bistand de siste årene.