
Endelig får elevene skolebøker
Åtte millioner nye lærebøker forvandler skoler i Zimbabwe. De er betalt av landets myndigheter, Norge og andre givere.
I Zimbabwe er 93 prosent av befolkningen lese- og skrivekyndige, men de siste ti årene har flesteparten av landets skoleelever ikke hatt noe å lese i, eller de har måttet dele en bok med 10 andre.
Mangelen på bøker hadde nådd et så kritisk nivå at enkelte skoler til og med vurderte å stenge. Når lærerens eksemplar var den eneste læreboken og elevene måtte klare seg med denne ene, gjorde det læresituasjonen vanskelig.
Mens forholdet mellom lærebøker fordelt på elever ligger på 1:10 på de fleste videregående skoler, har anslagsvis 15 prosent av skolene på landsbygda ikke lærebøker i det hele tatt.
Gave
Dette blir det nå gjort noe med, etter en donasjon gjennom Education Transition Fund (ETF). ETF er et samarbeid mellom Zimbabwes myndigheter og giverland, opprettet i 2009 med sikte på å mobilisere ressurser til utdanningssektoren i landet. På den offisielle lanseringen av ETFs lærebokdistribusjon i Harare den 8. september i fjor, sa statsminister Morgan Tsvangirai at prosjektet viste hvor viktig samarbeidsfellesskap er.
Den daværende norske ambassadøren, Gunnar Forland, representerte det internasjonale giversamfunnet og fortalte at ETF utgjorde den første store støtten utenfra til Zimbabwes utdanningssektor på over et tiår. Han sa at støtten vitnet om et engasjement for å gjenopprette de grunnleggende tilbudene til Zimbabwes mest utsatte. Fondet ble i utgangspunktet satt til USD 50 millioner, men passerte dette målet og endte med et lovet beløp på USD 52 millioner.
For en måned siden hadde regjeringen i Zimbabwe trykt opp åtte millioner lærebøker til en verdi av USD 10 millioner, som nå blir distribuert til videregående skoler.
Distribuert
Rundt 6,5 millioner av lærebøkene ble trykt utenfor Zimbabwe, mens lokale firmaer trykte resten. Over 13 millioner lærebøker for barneskolen er allerede blitt distribuert til skoler over hele landet under Education Transition Fund.
I alt har 5 757 barneskoler nytt godt av fondet, ifølge avisen The Herald.
Ministeren for utdanning og idrett, David Coltart, sa: "Vi lanserer distribusjonsprogrammet 3. november i Harare, og den første sendingen er allerede i landet, klar for distribusjon. Hele trykkeprosessen er nå fullført.
"Vi venter nå bare på at den neste sendingen er i landet, så skal de forskjellige skolene få sin del. Et stort antall av bøkene ble trykt i Sør-Afrika og andre SADC-land, inkludert oss (Zimbabwe)."
Regjeringens mål er et 1:1-forhold innen første semester neste år.
Minister Coltart sa at bøkene ville gjøre mye for å forbedre utdanningsstandarden i landet, spesielt i distriktene.
"Vi har lagt hovedvekten på å trykke opp bøker i de seks viktige fagene matematikk, engelsk, naturfag, geografi, historie og lokale språk," sa han.
Elizabeth Guripo, 10, i 3. klasse på Chiroti Primary School i Hurungwe, var henrykt: “Jeg er så glad. Vi har allerede fått noen bøker som kom tidligere i år, og når de sier at det kommer flere, så blir jeg så glad. Til og med mamma sier jeg kan bli lege nå. Jeg vil bli lege, og leger må lese bøker."
Sekai Chamuzondi er en forelder i Harare: "Du begynner å få tilbake troen. Du begynner å føle at det er en grunn til å betale skolepenger. For oss i Zimbabwe er det viktig å beholde troen på barnas fremtid, det er årsaken til gleden du ser. Vi vil takke UNICEF og giversamfunnet."
For å få i gang det USD 50-millioners ETF-prosjektet som har gagnet mer enn 2,7 millioner elever, fikk regjeringen og Unicef støtte fra Danmark, Norge, Nederland, USA, Storbritannia, Sverige og Australia.
Andre partnere omfatter Japan, EU-kommisjonen, Finland, Tyskland og New Zealand.
Positivt læringsmiljø
Unicefs kommunikasjonssjef, Michaela de Sousa, tror at utdeling av lærebøker og skrivesaker har skapt et positivt læringsmiljø.
"Det er ingen tvil om at elevene lærer bedre. Elevene selv setter pris på det vi har gjort for dem", sier de Sousa. "Med lærebøker og øvingshefter, i tillegg til skrivesaker, blir det absolutt bedre læringsforhold."
Ifølge de Sousa gir organisasjonen hennes allerede skoleutviklingskomiteer og lærere opplæring i hvordan de donerte bøkene kan bevares for fremtidige generasjoner.
En lærer som ikke ønsket navnet sitt på trykk, sa imidlertid at selv om initiativet var godt, så må lærerne lønnes bedre for å sørge for at bøkene skal gjøre en forskjell.
Lærere og andre offentlig ansatte er svært underbetalt i Zimbabwe.