Aids-kamp i folkedypet
Kampen mot hiv og aids fortsetter i Zambia. Nå utfordres inngrodde forestillinger om sex og samliv i landsbyenes folkedyp. En gruppe landsbyledere i Sentral-provinsen har tatt et viktig initiativ.
På bygdene i Zambia praktiseres fortsatt nedarvede seksuelle ritualer som utgjør en stor fare for spredning av hiv og aids. Det har ikke vært enkelt å ta opp slike følsomme saker, som de færreste snakker om i familie og blant venner. Spørsmålene opponerer også mot nedarvet tro og praksis, samt autoriteten til landsbyenes eldste.
Men livsfarlige praksiser kan ikke fortsette bare for tradisjonenes skyld. Nå står landsbylederne Chipepoo, Mboroma, Chitina, Liteta, Kaindu og Mukonchi, alle fra Sentral-provinsen, bak et utspill som skal få farlig seksualpraksis fram i lyset og bli diskutert.
- Vi anerkjenner vår innflytelse, autoritet og vårt ansvar for tradisjonelle normer og praksis i våre lokalsamfunn. Når nedarvede tradisjoner blir livsfarlige trusler, må vi ta en viktig diskusjon om vi skal finne alternativer som ikke setter livene våre i fare, sier gruppen av landsbyledere i et opprop som har fått navnet «Masiye-erklæringen», etter navnet på hotellet i Kabwe der landsbylederne møttes for å diskutere problemene.
Landsbylederne har beskrevet og diskutert en rekke typer seksualpraksis som kan føre til spredning av hiv og aids. Det mest graverende er «seksuell rensing», en praksis der et mannlig familiemedlem gifter seg med eller har samleie med kona til en avdød slektning. Denne praksisen skal rense kvinnene for åndene fra deres avdøde menn. Når mannen i svært mange tilfeller har dødd av aids, sier det seg selv at tradisjonen er livsfarlig. Mange tror at den avdøde mannens ånd vil hjemsøke den gjenlevende kona, og at den bare kan forsvinne ved seksuell rensing.
I tillegg er det listet opp en rekke andre former for seksuell praksis og stimulering som kan spre hiv og aids. De viktigste er polygami, bruken av «mpokeleshi», en seksuell hjelper med mange partnere og tradisjonen med at en mann kan ha sex med sine svigerinner hvis ikke kona er tilgjengelig. I tillegg kommer ulike inngrep og medisiner som brukes for å påvirke kvinners seksuallyst.
- Vi oppfordrer til trofasthet i ekteskapet, og er spesielt kritiske mot seksuell rensing. Denne praksisen danner en kjede av livsfarlig praksis som fører til at stadig flere dør av aids, sier gruppen av landsbyledere i oppropet.
Nå arbeider landsbylederne med å finne nye tradisjoner, for eksempel rituelle smykker eller måltider, som kan erstatte de seksuelle formene for rensing. Lederne erkjenner at forbud ikke er nok, nye og troverdige ritualer må komme i stedet for de gamle.
Landsbylederne erkjenner også at det står dårlig til med bruken av kondom i landsbyene. Normalt er kvinners stilling så svak at de ikke kan kreve at en mann bruker kondom ved samleie. Ofte vil mannen motsette seg å bruke kondom, og da er smittefaren stor. Mange menn føler de har betalt for konene sine ved å gi medgift (lobola) til familien, og har rett til å bestemme når de vil ha samleie og over all bruk av prevensjon.
Engasjementet fra landsbylederne har også rettet et ubehagelig søkelys mot dem selv. Som mektige rollemodeller har de selv hatt opptil 10 koner og også vært aktive utenfor den store koneflokken. Menn med makt er kjent for å få de damene de peker på.
- Vi må også gå i oss selv og se det negative i våre egne vaner, sier landsbyleder Mukonchi.
Frivillige organisasjoner, som arbeider mot hiv og aids i Zambia, er svært glade for oppgjøret mot farlig seksuell praksis på landsbygda.
- Det er nettopp et slikt utspill vi som arbeider for rettighetene til kvinner og barn har ventet på, sier Matembu Kambu, som er leder for KFUK i Zambia. Kambu forteller at de som jobber for å forbedre aids-situasjonen i Zambia ofte opplever at de kjemper en tung kamp mot nedarvet tradisjon og mannsdominans på bygdene.
- At landsbylederne nå erkjenner alvoret, er et gjennombrudd for kampen mot hiv og aids i Zambia, sier Matembu Kambu.