Hensynet til et tillitsfullt forhold til partneren er årsaken som trekkes fram av norske organisasjoner når de unnlater å foreta uanmeldte stikkprøver av prosjekter de har ansvar for. Uganda er blant landene der det oftest er avslørt mislighold og misligheter.

Kontroll av bistandsmidler:

Norske organisasjoner vegrer seg for å dra på uanmeldt besøk

Nesten all svindel avdekkes hos lokale partnere, men norske organisasjoner drar sjelden eller aldri på uanmeldte kontroll-besøk til norsk-støttede prosjekter, viser en undersøkelse Panorama har gjennomført. 

Publisert Sist oppdatert

Da Panorama nyheter høsten 2023 foretok uanmeldte besøk til prosjekter støttet av en norsk organisasjon i Malawi, var responsen fra lokale bønder utelukkende positiv.

– Endelig kommer det noen som vil snakke med oss og er interessert i det vi har å si om bistandsprosjektene, var reaksjonen.

Når den lokale bistandsorganisasjonen ikke selv var til stede, følte bøndene seg endelig fri til å si det de egentlig mente – og klagene på den lokale partnerorganisasjonen var mange, rapporterte Panoramas journalist-team. Bøndenes versjon var svært ulik den som kom fra den norske organisasjonen og partnerorganisasjonen, som i ettertid var uenige i mye av kritikken.

Så, hva med de norske organisasjonenes kontroll av sine partnere i felt? 

Feltbesøk gjøres, men svært sjelden «uanmeldt», viser undersøkelsen Panorama gjorde blant ni norske bistandsorganisasjoner sist høst. 

Axel Jønsson, fungerende seksjonssjef i Norads internrevisjon.

Tillit er viktig

Viktigheten av et godt og tillitsfullt forhold til partnerorganisasjoner er begrunnelsen som oftest brukes for å forklare at uanmeldte besøk ikke gjøres. I stedet avtales feltbesøk, som oftest, i god tid på forhånd.

Norads internrevisjon, som hvert år mottar og gransker en rekke tips og varsler om mulige mislighold og misligheter i bistandssaker, gjenkjenner ordbruken.

– «Vi hadde tillit til partner» er en forklaring som går igjen i mange av sakene vi behandler. Den norske organisasjonen har i mange tilfeller ikke fulgt opp tilstrekkelig gjennom monitorering og kontrolltesting, nettopp fordi de hadde for stor tillit til partneren, sier fungerende seksjonsleder i Norads internrevisjon Axel Jønsson.

Han forstår hensynet til samarbeidsklimaet med partnere, men mener samtidig at en hyppigere bruk av uanmeldte besøk og besøk med kortere frister kan være en god idé.

Kontraktsfestet mulighet

– Muligheten til uanmeldte besøk ligger nedfelt i kontrakter. Så formelt sett er det ikke noe i veien for å gjøre dette oftere, sier han.

Vanlig praksis er at partnerorganisasjonen i samarbeidslandet varsles om kontrollbesøk i god tid, framgår det av Panoramas spørreundersøkelse. Dessuten er partnerorganisasjonen som oftest selv både deltaker, tilrettelegger og sentral i utvelgelsen av prosjekter som skal besøkes.

Lokale tolker kommer som oftest også fra partnerorganisasjonen, viser spørreundersøkelsen.

Uanmeldte besøk?

«Foretas det noen gang uanmeldte besøk til prosjekter i regi av partnere», lød ett av spørsmålene i undersøkelsen – som Panorama sendte organisasjonenes programsjefer/utenlandssjefer.

Kirkens Nødhjelps svar er typisk for svarene organisasjonene har gitt:

Organisasjonen fastslår at uanmeldte besøk er noe de sjelden foretar, og sier at det i så fall må være basert på begrunnet mistanke om eventuelle avvik eller misligheter.

«Uanmeldte besøk kan gi innsikt og informasjon som ellers ikke ville blitt avdekket. Samtidig så er helt uanmeldte besøk med på å undergrave tilliten og respekten som er nødvendig for at et partnerskap skal bli vellykket», skriver organisasjonens utenlandssjef Arne Næss-Holm.

«Nei», lyder svaret fra den katolske hjelpeorganisasjonen Caritas Norge. 

Organisasjonen, som med årene har vokst seg store i norsk bistandssammenheng, arbeider primært gjennom partnerskap med andre nasjonale Caritas-organisasjoner.

Organisasjonen begrunner sitt nei med at «(…) Uanmeldte besøk kan oppleves lite tillitsbyggende i et likeverdig partnerskap. Det regnes derfor ikke nødvendig på det nåværende tidspunkt.»

Caritas presiserer samtidig: «Dette kan selvsagt endre seg ved mistanke om mislighold.»

– Skjer sjelden

«Nei, det foretas sjelden uanmeldte besøk i regi av norske partnere, men det har forekommet besøk på kort varsel hvor det er mistanke om økonomisk mislighold eller andre avvik (…). De fleste besøk er planlagt i samarbeid med lokale partnere (…)», skriver Atlas-alliansen, som koordinerer prosjekter og programmer for funksjonsnedsatte i en rekke utviklingsland.

Om undersøkelsen

  • Bakgrunn: Nesten alle misligheter og alt mislighold (kontraktsbrudd) som Norad og Utenriksdepartementets korrupsjonsenheter avdekker skjer hos norske bistandsorganisasjoners lokale partnere i samarbeidsland.
  • Spørreundersøkelsen – om norske organisasjoners kontroll med lokale partnere – ble gjennomført høsten 2024.
  • Ni store og mellomstore norske bistandsorganisasjoner ble kontaktet. Alle mottar store statlige tilskudd til sitt bistandsarbeid. 
  • De utvalgte organisasjonene arbeider hovedsakelig med langsiktig bistand og mottar årlig støtte fra bistandsbudsjettet via Norad. Flere av dem utfører også humanitær bistand (nødhjelp).

De gangene nettverksorganisasjonen foretar «besøk på kort varsel» eller uanmeldte besøk er «hvis besøket skyldes anonymt varslet korrupsjonssak». Organisasjonen påpeker samtidig at en mellomting mellom uanmeldte besøk og besøk der partner er varslet i god tid har vist seg nyttig.

«Vi ser at en mellomting, hvor vi informerer lokal partner om besøket kort tid i forveien, er svært nyttig da vi klarer å skaffe informasjon vi ellers ikke ville fått», skriver Atlas-alliansen.

«Respekt, åpenhet og dialog»

Utviklingsfondet forteller at organisasjonen bruker alternative kontrollmetoder for å forvalte partnerskapene sine, og begrunner dette med hensynet til «respekt, åpenhet og dialog».

«Nei, Utviklingsfondet utfører ikke slike uanmeldte besøk, hvilket er i tråd med vår partnerskapspolicy. Vi bruker andre metoder (for eksempel spot check basert på egne randomiserte utvalgskriterier) for å verifisere partneres resultater, aktiviteter og økonomiske forbruk (…)», skriver organisasjonen som blant annet støtter småbrukere i Afrika og Latin-Amerika.

Redd Barna gjennomfører i all hovedsak programmene sammen med andre nasjonale Redd Barna-partnere. «Uanmeldte besøk er ikke vår praksis», skriver organisasjonen. Organisasjonen påpeker samtidig at de anser partnere som medeiere av prosjekter.

Regnskogfondet har kun besvart enkelte spørsmål i undersøkelsen, og ikke spørsmålet om uanmeldte besøk.

– Ja, for å se faktisk situasjon

Strømmestiftelsen er blant unntakene, som faktisk foretar uanmeldte besøk.

«Ja, vi gjennomfører tilfeldige overvåkingsbesøk uten noen forhåndsplanlegging, slik at den faktiske situasjonen i programmet blir observert», skriver organisasjonen. Hensikten er å gjennomføre eventuelle forbedringer.

Strømmestiftelsen påpeker at uanmeldte besøk ofte kan være vanskelige å organisere, «fordi prosessen er tidkrevende og av og til er det vanskelig å nå prosjektsstedene».

Organisasjonen er samtidig den av de spurte organisasjonene som oppgir å foreta prosjektbesøk hyppigst. «Minst tre per år», skriver Strømmestiftelsen.

Også Norsk Folkehjelp bekrefter at «uanmeldte besøk kan forekomme», men at det er vanligere at kontroll og undersøkelser utvides under rutinemessige partnerbesøk «dersom vi har grunn til å mistenke evt. misligheter».

Organisasjonen, som er blant landets fem største, skriver at «i noen tilfeller har utvidede kontroller avdekket misligheter. Det er imidlertid viktig å understreke at det like ofte har vært grunnløse mistanker.»

Norad: Mangelfull etterlevelse av skriftlige rutiner og retningslinjer

«(...) I 2023 var i mange tilfeller svakhetene knyttet til at Norads tilskuddsmottaker hadde sviktende oppfølging av den implementerende partneren. Tilskuddsmottakere samt mange av deres lokale partnere har tilstrekkelige skriftlige rutiner og interne retningslinjer, men etterlevelsen av disse er iblant mangelfull. I de fleste sakene var svikt i internt kontrollmiljø hos implementerende partner medvirkende til at mislighetene kunne finne sted.»

Kilde: Årsrapport fra Norads internrevisjon, 2023 

Folkehjelpa vektlegger, på samme måte som andre organisasjoner, hensynet til dialog, gjensidig tillit, ansvarlighet og autonomi, når de helst unngår uanmeldte besøk som metode.

– Ja, det skjer

Digni, som er en paraplyorganisasjon og «Norad-sekretariat» for en rekke misjonsorganisasjoner, skriver at medlemsorganisasjonene «gjennomfører uanmeldte besøk til prosjekter uten at det er avtalt med partner på forhånd og/eller uten at partnernes representanter er til stede».

Digni selv har derimot ikke praksis for å gjennomføre uanmeldte besøk til medlemsorganisasjoner, partnere eller prosjekter, «selv om prosjektavtalene gir anledning til» det.

Samtlige organisasjoner understreker samtidig at de har en rekke andre kontrollrutiner på plass. (Se faktaboks.)

Sentral kontrollenhet i Utenriksdepartementet utarbeider hvert kvartal lister over avsluttede saker der det er påvist mislighold eller misligheter i norskstøttet bistand. Som Panorama nyheter nylig omtalte skjer nesten alle slike misligheter og alt mislighold (kontraktsbrudd) blant norske bistandsorganisasjoners lokale partnere i samarbeidsland.

– Tilnærmet 100 prosent av varslet avvik

Seniorrådgiver Louise Digernes i Norads internrevisjon har - på spørsmål fra Panorama - gjennomgått listene for årene 2019–2024.

– Tilnærmet 100 prosent av varslingssakene som angikk norske ikke-statlige organisasjoner gjaldt de implementerende partnerne, sier hun.

De lokale implementerende partnerne kan være både nasjonale og lokale organisasjoner i samarbeidslandet. I noen tilfeller er det også internasjonale organisasjoners nasjonale avdelinger i det aktuelle landet.

Prosjektbesøk er blant kontrollmetodene organisasjonene selv nevner som viktige – med et mål om at man skal få et førstehånds innblikk i prosjekter, gjennomføring og resultater for målgruppa.

Utenriksdepartementet publiserer hvert kvartal lister over avsluttede saker der Norge krever tilbakebetalt støtte som er gitt til norske organisasjoner.

Slik kontrolleres partnerne

Her er noen av de vanligste måtene norske organisasjoner kontrollerer sine partnere i felt – med sammenfatning av svar fra ni organisasjoner:

  • Krav til rapportering om resultater og måloppnåelse – varierende hyppighet: hel- eller halvårlig
  • Regnskaps- og budsjettrapportering – varierende hyppighet: månedlig, kvartalsvis eller halvårlig
  • Egen varslingskanal for mislighold og misligheter: Noen har det sentralt, andre sier de har det på alle nivåer og på ulike språk
  • Prosjektbesøk – varierende hyppighet: én til tre per år
  • Norsk organisasjon velger selv prosjekter før prosjektbesøk – varierende praksis: fra «nei», via «sjelden» til «ja»
  • Norsk organisasjon velger selv individer å intervjue i målgruppa før prosjektbesøk – varierende praksis: fra «nei», via «ikke vanlig» til «ja»
  • Norsk organisasjon har med egen tolk ved prosjektbesøk: fra «nei», via «ulik praksis» til «ja, fra lokalkontor»
  • Organisasjonene foretar også ulike typer forhåndssjekk av partnerorganisasjoner før avtaler om samarbeid inngås
  • Norsk bistand har nulltoleranse for korrupsjon og mislighold av kontrakter. Organisasjonene skal ved begrunnet mistanke om avvik umiddelbart melde fra til Utenriksdepartementet og Norad. Kontrollørene i de to statlige organene kan dernest – i samråd med organisasjonen – avgjøre hvilke undersøkelser som skal gjøres, for eksempel spesielt grundige revisjonsbesøk (såkalte forensic audits). 

  

Powered by Labrador CMS