
– Globale nettverk gir sosial endring
Å være entreprenør kan være en ensom tilværelse. For en sosial entreprenør er det som regel også en ganske kostbar tilværelse.
Det å finne et nettverk av andre som har de samme interesser kan være en stor inspirasjon. Dersom andre kan gi av sine erfaringer, vil sjansen for å lykkes øke. Og den som gir av sine erfaringer kan glede seg over å se at andre lykkes. Nettverk som skaper forandring gir vinn-vinn situasjoner. Det er derfor de er så givende, og det er derfor de nå vokser i omfang. Men nettverkene har først en stor samfunnsnytte når de brukes aktivt nettopp for å skape forandring.
Etter å ha operert i stor grad av isolasjon, opplever nå stadig flere forandringsagenter en hel verden av likesinnede, og det knyttes bånd over landegrenser, generasjonsgrenser, politiske, religiøse, faglige og etniske grenser. Målet er sosial forandring.
Når vi i år arrangerer vår fjerde Partnership for Change-konferanse kan vi både vise til konkrete resultater av møter mellom sosiale entreprenører, næringsliv og etablerte, frivillige organisasjoner og til virksomheter etablert i vår egen regi. Flere av årets deltakere er hentet fra prosjekter vi selv driver, og partnere vi nå har et nært samarbeid med, takket være tidligere PfC konferanser og andre møteplasser vi deltar på.
Ashoka og Acumen er to eksempler på vår tids store globale nettverk av unge og eldre forandringsagenter. Medlemmene er dyktige entreprenører, næringslivsledere, ledere fra profesjoner som medisin og jus, samt akademia, kunst og kultur. Sammen jobber nettverkene for sosial forandring over landegrensene og innenfor en rekke områder. Alle arbeider for et felles mål, med ulike verktøy og metoder.
"There is nothing more powerful than a systems-changing idea in the hands of an entrepreneur."
Det er denne erkjennelsen som ligger bak Bill Draytons etablering av Ashoka for over 30 år siden. Ashoka er nå verdens ledende organisasjon for sosiale entreprenører.
I dag har Ashoka over 3000 Fellows, sosiale entreprenører fra 72 land, som gjennom støtten fra Ashoka kan drive effektiv sosial forandring innen det feltet den enkelte entreprenør brenner for. Gjennom Ashoka, kan vi hente idéer som har fungert i ett land, og tilpasse dem vårt eget. Ved hjelp av nettverket får de sosiale entreprenørene muligheten til å skape forandring i stor skala. Og vi kan hjelpe en sosial entreprenør til å globalisere sin virksomhet. Norge har et raskt voksende Ashoka nettverk.
Når nye nettverk etableres hjelper de etablerte dem, og nettverkene smelter fort inn i hverandre. NEXUS er et godt eksempel på dette. Etablert i 2011, har NEXUS i dag over 2000 medlemmer fra mer enn 70 land. NEXUS har blitt en viktig spiller i arbeidet for sosial forandring, og mange etablerte nettverk bistår. NEXUS arbeider for å inspirere neste generasjons ledere over hele verden til å se sin rolle som forandringsagenter, og å koble sosiale entreprenører og investorer sammen for å skape forandring.
”A bold new way of tackling poverty that’s about dignity, not dependence, and choice, not charity.”
Dette var Jacqueline Novogratz drøm da hun etablerte Acumen i 2001. Hun ville vise at man skaper økonomisk vekst i et land ved å hjelpe befolkningen til å bygge økonomisk bærekraftig virksomhet, fremfor å gi dem almisser. Støtten fra Acumen gis i form av investeringer som følges ad med operativ og strategisk bistand – over tid. Når bedriften har nådd et visst nivå, selger Acumen aksjene til investorer som ser inntektsmuligheter. Midlene reinvesteres i nye virksomheter som kan bidra til å skape sosial endring. Fordi Jacqueline Novogratz og Acumen har et aktivt nettverk globalt, og man vet at Acumen gjør et godt arbeid, vil enhver investering fra Acumen´s side åpne dørene for betydelige investeringer fra andre. På denne måten skapes store ringvirkninger av Acumen´s innsats. Over 100 millioner mennesker har fått et bedre liv takket være Acumen.
Dette kalles venture filantropi, og bygger på de samme prinsipper som venture kapital. Man investerer tidlig i en entreprenørs virksomhet, hjelper vedkommende til å vokse, har et langsiktig perspektiv, og selger seg ut når virksomheten er veletablert. For en venture kapitalinvestor vil avkastningen være finansiell, for en venture filantrop er avkastningen samfunnsnytte. De fleste venture filantroper har bygget opp sin formue gjennom venture kapital, og det er gjerne de ofte kritiserte ”finansfolkene” som leder an i effektivisering av sosial endring.
Da vi arrangerte Partnership for Change konferansen første gang i Norge i 2011, var det nettopp for å bidra til å gjøre nettverk som Ashoka og Acumen bedre kjent i Norge. Vi ville vise hvordan sosiale entreprenører skaper sosial forandring, og hvordan partnerskap bidrar til å skalere forandringen gjennom aktive nettverk. Nå er Ashoka og Acumen etablert i Norge og er i god vekst. NEXUS er i ferd med å etableres i Norge, og i år har Partnership for Change med NEXUS som partner.
Forandring har sitt utspring på grasrotnivå, og skjer lokalt. Det er den enkelte entreprenør som skaper sosial forandring. Fordi samfunnsproblemer ofte er de samme i mange land, og mange problemer, som fattigdom, ungdomsarbeidsledighet og klimaforandring er globale, er det først når de lokale endringene skaleres til flere geografiske områder at virkningen blir signifikant. Derfor er nettverkene viktige. Flere og flere ser at vi må skape tydelig endring i hvordan vi bruker ressursene, og hvordan vi samhandler i samfunnet – at vi trenger å skape varig sosial endring. Nettverkene bidrar til at lokal sosial forandring kan bli global, og at den kan bli varig.
Ingrid Stange er stifter og leder av Partnership for Change. Partnership for Change-konferansen er Norges største møteplass for sosiale entreprenører og filantroper, og går av stabelen i Oslo 14. og 15. mai. Årets tema er hvordan vi alle kan bli viktige forandringsagenter og har tittelen «Turning the Tide – Methods for lasting Social Impact».