CMI-kritikk mot NORAD
NORAD gir i dag støtte til design og produktutvikling, markedsføring og en garantiordning som dekker inntil 90 prosent av norske importørers eventuelle tap ved for eksempel for sen levering.
Men mens importfremmende tiltak i 2001 utgjorde fire millioner kroner, ble det brukt 15 millioner kroner til eksportfremmende tiltak i samarbeidslandene.
CMI-rapporten mener NORADs støtteordninger hittil i for liten grad har vært rettet inn mot de gruppene hvor det foreligger et importpotensial - i første rekke klær og jordbruksvarer. Videre etterlyses det samarbeid med de store og mer betydningsfulle aktørene. Rapporten etterlyser også at NORAD initierer en holdningskampanje for å få konsumentene til å kjøpe mer produkter fra utviklingsland.
- Det trengs mer informasjon om faktiske forhold. Mange konsumenter ønsker for eksempel ikke å kjøpe matvarer fra utviklingsland fordi dette oppleves som om vi tar maten fra de fattige, sier Arne Wiig.