Døden spiller teater i aids-rammede Tanzania
KISARWE (B-A): På støvete landsbyplasser i kystregionen i Tanzania er Døden og Livet de viktigste roller i teateroppsetninger som er ment å skremme – og opplyse. Landsbyteater er blitt et effektivt våpen i kampen mot aids. Tilskuerne ler og støkker om hverandre.
Rollespill og improvisert teater har i mange tiår vært en viktig informasjons- og påvirkningskanal i landsbyene i Tanzania. Teatergruppene som i dag setter opp forestillinger om aids binder sammen det tradisjonsrike folkeopplysningsteateret med sterkere virkemidler. Nå går døden rundt i fryktinngydende kostymer av plastsekker og bananblader, unge mennesker blir syke og dør og skolejenter frister til sex uten kondom. Forestillingene er grøssere fulle av humor, og skremmende virkelighetsnærhet. Tilskuerne, som står og sitter tett i tett rundt landsbyplassen, roper kommenterer, ler og sukker.
Uten kondom. - Nei, nei, ikke gjør det roper ei ung skolejente når en jevnaldrende skuespiller frister med penger for sex uten kondom.
- Kom deg hjem i din egen seng, utbryter et par eldre kvinner til rollefiguren som spiller en dørgende full mann som fristes av jentene i veikanten utenfor baren.
Dette er teater som virker sammen med publikum, og der alle etter forestillingen inviteres til å legge fram sine synspunkter og komme med spørsmål. En sliten megafon sendes rundt, og folk har mye på hjertet.
- Folk har alltid blitt syke og dødd i denne landsbyen, er det nå sikkert at aids er så farlig? spør en gammel mann med tykke brilleglass. Alle sier han i mot; aids er livsfarlig. Den gamle mannen ber ikke om å få megafonen tilbake for å forsvare sine synspunkter. Hans autoritet strekker ikke til her.
Utdanning og helse. Teateroppsetningene mot aids er en del av et større utviklingsprogram som Unicef driver med støtte fra NORAD i kystdistriktet Kisarwe, som har vel 100 000 innbyggere. Programmet legger vekt på utdanning og helse, og retter seg spesielt mot utsatte ungdomsgrupper. Det vil si ungdom som har droppet ut av skolen, men som nå tilbys et eget program for å ta igjen forsømt lærdom.
Teatergruppene har også et budskap som ungdom kjenner seg igjen i. Rollene i det virkelige liv blir ofte forsterket, for eksempel mann mot kvinne eller gammel mot ung. Sympatien ligger hos de unge, som er sårbare og nysgjerrige. De gamle menn kan bare sitte igjen med sine snusfornuftige fordommer. Nå er det ungdommen som skal reddes.