Urbaniseringen i Kina de siste tiårene er unik både i omfang og tempo. Bildet er fra Shenzhen i Guangdong-provinsen sør i Kina, en av mange kinesiske byer som har vokst svært raskt i senere tid.

Seks kinesiske gigantbyer du neppe har hørt om

Kinas urbanisering de siste 40 årene er unik i menneskehetens historie. Kina har i dag om lag 150 byer med over en million innbyggere. Til sammenligning har Europa 35. Her er noen kinesiske storbyer du kanskje ikke har hørt om.

Publisert Oppdatert

Shenzhen: 17,5 millioner innbyggere 

Shenzhen var en gang en søvnig liten grenseby i skyggen av naboen Hongkong, men er i dag Kinas tredje største by. Veksten skjøt fart etter 1980 da Shenzhen ble Kinas første spesielle økonomiske sone. 

Byen i Guangdong-provinsen har i flere tiår vært en magnet for unge arbeidssøkende kinesere fra landsbygda. Shenzhen er etter hvert blitt et globalt senter for finans, produksjon og teknologiutvikling. 

Det er rundt 150 byer i Kina med over en million innbyggere. Her er seks store og spennende kinesiske byer du muligens ikke har hørt om.

Ifølge kinesiske myndigheter har Shenzhen den fjerde største økonomien av alle byene i Asia. Den enorme veksten har imidlertid lagt stort press på boligmarkedet, infrastruktur og sosiale tjenester.

Foshan:  7,4 millioner innbyggere

Foshan i Guandong-provinsen, sør i Kina.

Foshan ligger, som Shenzhen, i den sørlige Guangdong-provinsen og er en del av en spesiell økonomisk sone som inkluderer ni byer ved Perleelven – de har til sammen rundt 85 millioner innbyggere. 

Foshan var i flere hundre år en handelsby, men også i denne byen eksploderte veksten etter de økonomiske reformene på 80-tallet. 

Foshan har i dag over 3000 fabrikker hvor det produseres enorme mengder elektriske apparater. Det er en ganske stor sjanse for at kjøleskapet, tv-en eller mikrobølgeovnen din er produsert i Foshan.

Jinan:  5,6 millioner innbyggere

Togstasjonen i Jinan i Shandong-provinsen, øst i Kina.

Byen nordøst i landet er hovedstaden i Shandong-provinsen og har flere innbyggere enn Roma og Paris til sammen. 

Som mange byer i Kina har Jinan en lang historie, blant annet var byen hovedstaden i staten Qi (476–221 fvt.).

Jinan er en av Kinas viktigste teknologiknutepunkter, noe som har bidratt til at firmaer som Panasonic, Volvo og Sanyo har etablert seg der. Byen og nærområdet har også mye annen industri og en rekke store utdanningsinstitusjoner.

Tianjin:  13,9 millioner innbyggere

Tianjin er en egen byprovins og ligger nord i Kina.

Tianjin er en storby, også i kinesisk sammenheng. Byen ligger rundt 12 mil fra Beijing, ved bredden av Bohai og er en viktig havneby. 

Tianjin har mye tungindustri og tekstilproduksjon. Den kraftige økonomiske veksten og befolkningsveksten i byen og nærområdene har medført at Tianjin, har store miljøutfordringer. 

Som i mange andre kinesiske byer har den økonomiske veksten stagnert de siste årene og tomme nybygg er et vanlig syn.

Guiyang: 3,4 millioner innbyggere 

Guiyang er blant annet kjent for sin vakre natur.

Mange av de kinesiske byene som har vokst raskest ligger langs kysten, men ikke Guiyang. Byen er hovedstaden i Guizhouprovinsen, i den sørvestlige delen av landet, og er kjent for sine festivaler og vakre natur. 

I Guiyang er det blitt satset stort på innovasjon og teknologi og en rekke store teknologiselskaper, som Microsoft og Huawei har etablert seg i byen.

Changsha: 10,5 millioner innbyggere

Changsha ligger i Hunan-provinsen, sør for Yangtze-elva.

Changsha er hovedstaden i Hunan, hjemprovinsen til Mao, og han var både student og lærer i byen. Men veldig mye har skjedd både i Kina og Changsha siden Mao tråkket rundt i gatene. 

Byen har vokst kolossalt på alle måter. I dag produseres det blant annet biler, elektronikk og maskindeler der. 

Turismen er også en viktig inntektskilde. Changsha var viktig i flere keiserdynastier og har en rekke parker, templer og innsjøer.

Powered by Labrador CMS