Knebler kritisk røst

DAR ES SALAAM (b-a): Tanzania får ofte ros fordi landet har gjort mye for å sikre flere barn grunnskoleutdanning. Men nylig påpekte organisasjonen HakiElimu at det slett ikke står så bra til i skoleverket. Myndighetene svarte med å forby organisasjonens arbeid.

Publisert

I alle sammenhenger der tusenårsmålene står på agendaen blir Tanzania fremhevet som et av de få afrikanske land som vil lykkes med å nå målet om grunnskoleutdanning for alle innen 2015.
Organisasjonen HakiElimu, som blant annet støttes av Norge og er en forkjemper for retten til utdanning, tok nylig for seg seks rapporter om situasjonen i grunnskolen. Resultatet av dette arbeidet ble rapporten «Three years of PEDP Implementation. Key findings from Government Reviews, July 2005». PEDP (Primary Education Development Program) er myndighetenes grunnskoleplan som blant annet støttes av EU, Sverige, Irland, Canada og Norge.

Peker på svakheter. I sin rapport, som altså er basert på materialet i seks andre rapporter som ble laget for tanzanianske myndigheter i perioden 2002-2004, peker HakiElimu på en rekke svakheter ved utdanningssystemet. Den viser at færre barn ble innskrevet på skolen i 2004 enn i 2003, at det er for få lærere, for få klasserom og for få skolebøker. Ifølge HakiElimu er noe av det mest alvorlige at mange av problemstillingene og anbefalingene som de seks tidligere rapportene inneholder, ser ut til å bli fullstendig oversett og ikke er fulgt opp av myndighetene, selv flere år etter at rapportene lå på bordet.
Men selv om HakiElimu er kritisk til deler av utdanningspolitikken myndighetene fører, understreker organisasjonen også at det har skjedd mye positivt og at man tross alt er på riktig vei i Tanzania. Organisasjonen trekker blant annet fram at det rekrutteres flere lærere, at lokalsamfunnene er mer involvert i driften av skolene og at mange skoler mottar flere lærebøker enn tidligere. Det avgjørende nå, hevder HakiElimu, er at myndighetene tar tak i svakhetene slik at ikke de fremskrittene som er gjort smuldrer bort.

Stanser budbringeren. Selv om HakiElimus rapport kun er basert på tidligere rapporter laget for eller av tanzanianske myndigheter, var myndighetenes reaksjon på kritikken sterk. Utdannings- og kulturminister Joseph Mungai forbød HakiElimus virksomhet i tanzanianske skoler.
Han fikk full støtte av president Benjamin Mkapa som uttalte til avisen Observer at HakiElimu har spredd feilaktig informasjon om utdanning i Tanzania. Presidenten sa at organisasjonen aldri skulle få sette sin fot i tanzanianske skoler igjen. Utdanningsdepartementet har også sendt ut et skriv der de ber alle som jobber med utdanning på distriktsnivå om ikke å samarbeide med organisasjonen.

Gir seg ikke. - Vi aksepterer ikke myndighetenes forsøk på å stenge organisasjonen, sier direktør Rakesh Rajani i HakiElimu til Bistandsaktuelt.
- De truer med å ta fra oss registreringslisensen, men vi kommer til å fortsette arbeidet og planlegger blant annet flere skolebesøk de nærmeste ukene. Vi er alvorlig bekymret, men nekter å la oss skremme.
Rajani understreker at forsøket på å stenge HakiElimu er et grovt brudd på ytringsfriheten i et land som kaller seg demokratisk.
- Dette strider mot alle løfter om åpenhet, ansvarlighet og godt styresett. Det er et alvorlig tilbakeskritt for demokratiet, sier han.
HakiElimu har mottatt massiv støtte fra ikke-statlige organisasjoner og det sivile samfunn i Tanzania. Organisasjonene har kommet med en felles erklæring der de påpeker at de ikke kan se noe juridisk grunnlag for myndighetenes aksjon mot HakiElimu. De ser utdanningsministerens utspill som en generell trussel mot sivile rettigheter og ber departementet om å revurdere sitt standpunkt.
Også den internasjonale paraplyorganisasjonen Global Campaign for Education (GCE) har sendt brev til Utdannings- og kulturminister Mungai der de beklager aksjonen mot HakiElimu.

Powered by Labrador CMS