Mer effektivt enn dukketeater, fastslår Fjørtoft
Da Worldview International Foundation (WIF) begynte å bruke video som kunnskapsformidler i den tredje verden for 20 år siden, konkluderte en NORAD-evaluering med at dukketeater ville være mer forståelig for de fattige. – Vi undervurderer de fattige grenseløst, mener WIFs grunnlegger, Arne Fjørtoft.
Folkeopplysning. Siden 1979 har WIF benyttet moderne kommunikasjonsmidler i til folkeopplysning i den tredje verden. Organisasjonen har rådgivende status i FN, som en spesialorganisasjon innen folkeopplysning og kommunikasjon. I dag driver WIF bistandsprosjekter i 23 land.
- Målet er å formidle kunnskap som gjør mennesker i stand til å løse sine egne problemer. Det skal så lite til. For eksempel kan vi hindre at barn dør av diaré simpelthen ved å fortelle mødrene at barna trenger en blanding av sukker, salt og vann for å overleve.
- Jeg er ingen teknologifrik, men mener vi må bruke de mest effektive virkemidlene vi til enhver tid har til rådighet. Gjennom moderne kommunikasjonsmidler som radio, tv og Internett, kan vi i dag nå ut til millioner av mennesker med viktige budskap, sier Fjørtoft.
Til dem som mener kommunikasjonsteknologi virker fremmedgjørende for mennesker i den tredje verden, har WIF-gründeren følgende kommentar:
- Hvordan kan vi nekte disse menneskene den mest effektive måten å skaffe seg kunnskap på? Det er arrogant og en undervurdering av de fattige å tro at bare dukketeater når frem. Det ligger en slags undertrykking i den måten å tenke på.
Potensiale. Fjørtoft mener det er langt igjen før det norske bistandsmiljøet innser potensialet som ligger i massekommunikasjon-teknologien.
- Den største bremsen for utvikling i dag er måten vi tenker på. Men vi ser lys i tunnelen. At NORAD i år for første gang har inngått en rammeavtale med oss, viser at vi er blitt stuerene.
I følge Fjørtoft skaper vanskelighetene med å måle effekten av kommunikasjon fra ett år til et annet en del skepsis. Men over tid er det mulig å måle. I Bangladesh formidlet for eksempel WIF informasjon om sammenhengen mellom manglende A-vitaminer i kosten og blindhet hos barn via radio.
- Opplysningskampanjen resulterte i at nærmere to millioner kjøkkenhager ble opprettet i WIFs prosjektområde. Det hindrer at omlag 8000 barn hvert år blir blinde, forteller Fjørtoft. Han understreker at budskapet i radioinnslagene må bli fulgt opp på «bakkeplan».
- Men uten radiobudskapet hadde kvinnene som gikk fra hus til hus ikke hatt en sjanse.
Digital isolasjon. WIF drives i hovedsak av lokale krefter. Gjennom opplæring i bruk av moderne data- og kommunikasjonsutstyr, bidrar WIF til å demme opp for også en annen negativ trend.
- Utviklingen av ny teknologi, og de fattige landenes evne til å bruke denne, vil i fremtiden avgjøre utviklingen. Dersom u-landene isoleres fra den digitale revolusjonen, vil kløften mellom nord og sør bli enda større. WIF er aktivt med på å tilpasse bruken av ny teknologi i mange land for å styrke innsatsen for menneskelig utvikling, avslutter Fjørtoft.