– Tidsbegrenset utstøtelse, mener NMS

Generalsekretær Kjetil Aano i NMS avviser at Misjonstidende bare presenterer et bilde der omvendte kristne fulanere ikke blir akseptert.

Nyomvendte kristne kommer ofte i en vanskelig situasjon, men det er som regel tidsbegrenset. Jeg vil hevde at vi også viser at det går bedre med folk, men kanskje har vi ikke understreket det tydelig nok, sier Aano som legger til at denne informasjonen kan han også ha fra andre kilder.
- Men Misjonstidende er ikke den eneste informasjonen våre venner får. Vi har ingen strategi om å tegne et dobbelt bilde. Vi er helt ærlige, og når vi viser vanskelighetene med å skifte religion, så er det ledd i den ærligheten. Det er ikke alltid det fungerer positivt for vår del, for dette kan også bli brukt mot oss. Men vi ville være uærlige dersom vi ikke fortalte følgene av å bli kristen, sier Aano.
Feltleder Ingvald Andersen Frøyen i NMS i Mali opplyser at organisasjonen nå har tatt i bruk en ny strategi for å nå ut til fulanerne med det kristne budskapet.
- Enkelte fulanere opplever nok en utstøtelse når de blir kristne, i alle fall i den første fasen, men med vår nye tilnærmingsmåte - som forsøker å ta hensyn til fulanikulturen - opplever vi at selv om en fulaner blir kristen, så innebærer ikke det at han/hun blir utstøtt i sin sammenheng. I en første fase vil de alltid oppleve motstand og forsøk på å få dem tilbake til islam, men over tid ser vi at familien aksepterer valget. Ikke minst når de ser at den det gjelder fortsatt er «fulaner» og følger opp familien, sier Andersen Frøyen.
Gjennom den nye strategien ønsker NMS å vise at det er mulig å både være kristen og fulaner. Det gjøres blant annet gjennom gudstjenester på fulfulde og en egen fulanerkirke. Andersen Frøyen sier at misjonærene er klar over sin rolle som «forandringsagenter».
- Utfordringen er å finne en rett balanse som gjør at vi kan vise den rette respekt og toleranse uten å bli handlingslammet - for all endring innebærer jo en viss smerte og må nødvendigvis ha konfliktelementet i seg. Det gjelder helt klart for vårt menighetsbyggende arbeid der det religiøse aspektet dominerer, men det gjelder også vårt bistandsarbeid som også griper radikalt inn i sosiale strukturer, nedarvede tradisjoner og religiøse forestillinger, sier Andersen Frøyen.
Han mener både misjonærer og andre bistandsarbeidere har et stort moralsk ansvar for å føre en reell dialog med dem det gjelder, slik at folk selv er med på valgene og er innforstått med konsekvensene av de valgene som gjøres.
- Forandringsagenten mener at han eller hun kommer med noe som er så viktig at det er prisen verdt å skape endring hos enkeltmennesker og i sosiale strukturer, sier han.

Powered by Labrador CMS