Unicefs reklame-kupp

Fotballens fremste ikon, brasilianeren Ronaldinho, er blitt den stolte bærer av Unifecs logo. Og attpåtil betaler klubben hans for det. Over 12 millioner kroner per år.

Publisert

Mens de øvrige av verdens rikeste klubber Manchester United, Chelsea, Real Madrid og Juventus har draktavtaler som gir dem inntekter på mellom 120 og 180 millioner kroner per år, bruker altså den spanske storklubben Barcelona drakten til å reklamere for bistand til verdens fattige barn.

Merkevare uten merke. Barcelonas spillere har aldri tidligere iført seg sponsorenes logoer på sin stolte drakten. Det var i mange år et prinsipp.
Inntil den 7. september i år. Da ble det inngått en avtale med FNs barnefond Unicef om å bære organisasjonens logo på trøyen under kamper.
«Ingen organisasjon kan gi oss mer prestisje enn Unicef», uttalte Barcelona-presidenten Joan Laporta etter at avtalen var inngått.
For dette vil klubben i de kommende årene betale 0,7 prosent av sine samlede inntekter (tilsvarende om lag 12,5 millioner norske kroner) per år.
Barcelona har ifølge sine egne nettsider drevet et utbredt «filantropisk arbeid» i den spanske regionen Catalonia siden oppstarten i 1906. Men med en stadig tilstrømming av spillere som Ronaldinho fra andre verdensdeler, har klubben nå flyttet sitt humanitære fokus utover landegrensene - og valget falt på Unicef.

Frykter underskudd. Men hva med norske klubber? Burde ikke Barcelonas engasjement for verdens fattige være et eksempel til etterfølgelse?
- He, he. Barcelona lever nok i en ganske annen økonomisk virkelighet enn oss. Hvis vi fjernet sponsorene fra trøyene for å gå med logoen til en humanitær organisasjon, ville vi nok raskt gått med millioner i underskudd, sier presseansvarlig i Brann, Hans Lokøy.
Men Lokøy framholder at også Brann viser samfunnsengasjement. Bergensklubben har allerede stilt deler av trøyen til disposisjon for organisasjonen MOT, som arbeider forebyggende med rus blant unge. Klubben har også samarbeidsaktiviteter med barneklinikken ved Haukeland Universitetssykehus, og sender penger og utstyr til et idrettsprosjekt for barn i Gambia.
- Jeg ser egentlig ikke store forskjellen på å drive aktiviteter for å støtte humanitære formål og det å betale direkte, fortsetter Lokøy.

Powered by Labrador CMS