Upopulær renteøkning
KISUMU, KENYA (b-a): På Ahero markedsplass i Kisumu, har renten på mikrofinanslån, vært et hett tema. – Vi satte opp renten fra 12 til 24 prosent på årsbasis. Det ble kamp og krangling, forteller kredittoffiser Nancy Ndulu.
Gemyttene har roet seg litt nå. Strømmestiftelsens partner, CISS, (Community Initiatives Support Services) brukte lang tid på å fortelle kundene hvorfor renten gikk opp, fortelle dem om videre planer. At målet var å ha penger til å fortsette prosjektet - også etter at den norske giverorganisasjonen trekker seg ut.
Siden CISS er en hjelpeorganisasjon, er det mange kunder som mener at de ikke burde betale renter i det hele tatt. De er vant til at de får fra humanitære organisasjoner, uten at det kreves. Det er en holdning som vanskeliggjør arbeidet med mikrofinansklienter, mener partnerorganisasjonen.
Strenge krav. - Utvikling er smertefullt. Om vi gir lån, uten å ta renter, vil ikke de fattige klare å skape utvikling. Vi må stille krav, uten krav vil ikke klientene jobbe hardt nok, sier Martin Madara, prosjektkoordinator i CISS.
- Renten er for høy nå. Det er tungt, men vi klarer å holde avdragene, sier Lillian.
Hun er kritisk, men er i hvert fall glad for at de fikk en skikkelig forklaring på hvorfor renten gikk opp. Sammen med de andre damene, har hun valgt å godta premissene.
- Låner jeg ut penger til venner, ville jeg forlange litt renter. Det er bare slik livet er. Og vi klarer det, sier Lillian til Bistandsaktuelt.
Firer ikke. Hun er minst fornøyd med de beinharde kravene CISS stiller til punktlig tilbakebetaling, at lånet skal nedbetales med noen kroner hver uke.
- Det er for tøft. Om man blir syk, som jeg er nå, så er det tøft å jobbe og sørge for at det kommer inn nok penger, forklarer hun. Men CISS firer ikke. Etter to år med fattige lånekunder, mener de å ha fått bevist hvor viktig disiplin er.
- Kundene må være årvåkne hele tiden, betale på lånene og spare. Blir vilkårene for låntakerne lettere, blir de for avslappet: Gjelden vokser og de mister motet. Disiplin er den eneste veien som kan lede fattige låntakere oppover, sier prosjektleder Martin Madara.
Kunde i vanlig bank? Det langsiktige målet for mikrofinansprogrammet er at kunder som Lillian en dag skal kunne få lån i en vanlig bank. At fattigdommen skal være et tilbakelagt stadium.
- Mikrofinans handler også om å forberede kundene på hva som venter dem i møte med vanlige låneinstitusjoner. Det handler om utdannelse på grasrota, sier Madara.