
Føler seg forrådt av den norske mobilgiganten:
Telenor saksøkes av ofre etter omstridt Myanmar-exit
– Jeg er sjokkert over at Telenor ga bort min manns teledata til juntaen bare uker før han ble henrettet, sier Tha Zin, en av de som nå saksøker Telenor for mobilgigantens påståtte rolle i menneskerettighetsbrudd i Myanmar.
Organisasjonene Defend Myanmar Democracy og Myanmar Internet Project, har sammen med blant annet Tha Zin sendt et varsel om søksmål til Telenor.
Tha Zins ektemann Zay Yar Thaw, en hiphopartist, jurist og demokratifokjemper, ble arrestert og henrettet kort tid etter at Telenor delte samtaleloggen hans.
Gjennom det norske advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig varsles Telenor i brevet om at saksøkerne har til hensikt å anlegge søksmål i Norge angående selskapets rapporterte utlevering av sensitive kundedata til Myanmars brutale militærjunta.
Ifølge varselet ble data Telenor delte, brukt til å spore, arrestere, torturere og drepe aktivister og andre sivile, ifølge en pressemelding fra Centre for Research on Multinational Corporations (SOMO).
– Sjokkert over Telenor
Saksøkerne krever erstatning for skade som følge av overgrepene som ble påført av det burmesiske militæret i kjølvannet av militærets kupp i februar 2021. Telenor Myanmar, et heleid datterselskap av Telenor South East Asia Investment, som igjen kontrolleres av Telenor ASA, opererte i Myanmar fra 2014 og frem til salget i 2022.
Ifølge pressemeldingen finnes det betydelig bevis for at Telenor delte sensitive mobildata om kundene sine i Myanmar, og dermed gjorde det mulig for militæret å forfølge ofre og undertrykke motstand mot kuppet. Flere personer ble vilkårlig arrestert, torturert i varetekt, og minst én person ble henrettet, heter det fra SOMO.
– Jeg er sjokkert over at Telenor ga bort min manns teledata til juntaen bare uker før han ble arrestert og henrettet, sier Tha Zin, i pressemeldingen.
Saksøkerne hevder at Telenor frem til selskapet Myanmar-exit i mars 2022 bevisst fortsatte å dele informasjon, inkludert navn, adresser, nasjonale ID-numre, samtalelogger og siste kjente steder, til tross for at de var klar over risikoen dette kunne medføre.
– Valgte å dele persondata
– Telenor visste hvilken risiko de utsatte kundene for, og valgte likevel å dele persondata med juntaen. At folk ville bli torturert og drept som følge av deling av data har Telenor blitt advart mot hele veien, sier Diego Alexander Foss til Panorama.

Han kjenner saken godt fra da han jobbet i Forum for utvikling og miljø (ForUM), men jobber nå i Nordic Center for Sustainable Finance og uttaler seg her som privatperson.
– Det bare var et tidsspørsmål før Telenors Myanmar-engasjement ville få et rettslig etterspill, sier Foss.
Foss mener det er åpenbart at Telenorsaken må få konsekvenser for hvilke aktsomhetsvurderinger selskaper gjør når de går inn i skjøre demokratier som Myanmar.
– Ikke minst er det tydelig at selskaper må ha konkrete planer for exit-strategi dersom krisen oppstår, det er her Telenor virkelig har feilet. Hvis de hadde vurdert det som en reell risiko at juntaen kunne kuppe tilbake makten, og hatt en strategi for hvordan de da skulle behandle persondata, kunne de håndtert denne saken mye bedre
– Telenor beskyttet oss ikke
– Jeg føler meg forrådt av Telenor, et selskap som har den norske stat som eier, og som vi trodde hadde høye standarder, sier Ko Ye, en av de andre saksøkerne.
– Dette handler ikke bare om meg. Men om 18 millioner kunder. Vi var i fare, men Telenor beskyttet oss ikke. Våre data ble brukt som et våpen mot oss, sier han.

Saksøkerne mener Telenors ledelse og styre var fullt informert om hvordan Myanmar-miltæret tok alle midler i bruk for å slå ned all opposisjon etter kuppet.
– Telenors ledelse godkjente utlevering av data til juntaen, og vi har bevis for at avgjørelsen gikk helt til topps. Selskapet må holdes ansvarlig for sine feil. Telenor burde aldri ha overlevert denne informasjonen, og de burde ha slettet alle sensitive data før de solgte virksomheten og forlot Myanmar, sier Jan Magne Langseth, advokat hos Simonsen Vogt Wiig, advokatfirmaet som representerer de burmesiske saksøkerne.
– Et PR-stunt
Panorama har vært i kontakt med Telenor for å få et svar på anklagene mot selskapet.
– Den tragiske utviklingen i Myanmar har vært gjenstand for flere behandlinger i politiet og rettsvesenet uten at de har ført frem. Telenor Myanmar havnet i en forferdelig og tragisk situasjon og hadde dessverre ingen gode valg, skriver Telenors kommunikasjonssjef David Fidjeland i en epost til Panorama.
Han bekrefter at Telenor har mottatt brevet fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, men påpeker at selskapet ikke kan se at det finnes ny dokumentasjon i varselet.
– At journalister fra Bangkok til Oslo har fått dette søksmålsvarslet lenge før vi selv har fått det, sier dessverre litt om hvor SOMO har sitt fokus. Dette virker dessverre mer som et PR-stunt i en tragisk sak enn et seriøst prosessvarsel, sier Fidjeland.
Lese mer om Myanmar?
-
Får knallhard kritikk – anklages for «å hvitvaske» burmesisk selskap
-
Juntasjefen hyret PR-firma fra Washington – endrer regimets navn
-
Telenor ble et mareritt for demokratiforkjempere som Ko Jimmy
-
– Vi kunne ikke spille russisk rulett med våre ansattes liv
-
FN-etterforskere: Myanmar-regimet involvert i systematisk tortur
-
Kinesisk etterskjelv i Myanmar
-
Slik svarer Norfund på anklagene
-
Telenor solgte, Norfund er fortsatt investert i Myanmar – får hard kritikk
-
– Risiko for at juntaen styrer nødhjelpen til sine egne