Pentagon: Gaza-havneanlegg snart klart til bruk
Et amerikanskbygget havneanlegg for levering av forsyninger til Gazastripen skal tas i bruk i løpet av de neste dagene, uttaler USAs forsvarsdepartement.
Amerikanske soldater står for byggingen av det flytende havneanlegget i sjøen utenfor Gazastripen.
Prosjektet har en prislapp på minst 320 millioner dollar. Anlegget skal bidra til økt humanitær tilgang til Gaza.
Byggingen ble fullført i forrige uke, men dårlig vær i området med høy sjø gjorde det utrygt å forankre anlegget på Gazas kyst. Pentagon-talsmann Pat Ryder sa tirsdag at det nå kan tas i bruk «de kommende dagene», men han avviste å oppgi noen konkret dato.
Han la til at amerikanske marinefartøy i Middelhavet kan bistå med å ivareta sikkerheten etter at anlegget er tatt i bruk.
Pentagon har tidligere uttalt at israelske soldater skal forankre anlegget til Gazas kyst, uten at amerikanske soldater skal gå i land.
Planen går ut på at forsyninger skal sendes fra Kypros med kommersielle skip til en flytende plattform, som amerikanske soldater har bygget utenfor kysten av Gaza, og så skal mindre fartøy frakte forsyningene videre til det nye havneanlegget, der lastebiler skal stå klare til å bringe hjelpen ut til befolkningen på Gazastripen.
Les mer:
-
– Hjerteskjærende rapport om barn i Gaza
-
266 millioner i akutt matkrise: – Gapet mellom behov og midler er enormt
-
FN-rapport: Israel dreper palestinske barn med overlegg – begår fortsatt «folkemord»
-
Det de har igjen, er omtrent på størrelse med Moss kommune
-
– Slutt å slåss om bistandstemaer når hele FN kan ryke. Det brenner på dass!
-
– FN trenger en supermegler
-
Ber Israel hindre folkemord i Gaza
-
USA gir 1,8 milliarder dollar til FNs humanitære arbeid
-
Ukraina: Slik er livet under russisk okkupasjon
-
Israel har etablert «oransje grense» i Gaza – Egeland fortviler